Yashar Gusénow, Apoteket Granngården, Håkan Engström, Arena Älvhögsborg, Thomas Nygren, Lextorp Vårdcentral, Josefine Nordström, Eidar, Daniel Ruus, Eidar ser fram emot att tillsammans utveckla Kronogårdstorg till en levande plats.

Eidar välkomnar tre verksamheter i hälsans tecken till Kronogårdstorg.

Nu blir Kronogårdstorg en levande plats igen. Samtidigt som Eidar startar uthyrningen av de 64 nybyggda lägenheterna i höghuset Hackan vid torget är det nu klart vilka lokalhyresgäster som kommer att flytta in i den ombyggda fastigheten. Det blir Arena Älvhögsborg som öppnar sin tredje friskvårdsanläggning i Trollhättan på Kronogårdstorg, samt Lextorp Vårdcentral och Apoteket Granngården som flyttar sina verksamheter till Kronogården. Tillsammans bidrar dessa nu till att göra Kronogårdstorg till ett centrum för hälsa och friskvård.

Eidar har varit tydliga med vilken typ av lokalhyresgäster som bolaget ville skulle etablera sig på Kronogårdstorg. Det ska vara stabila, öppna, publika verksamheter eller företag som tillför arbetsplatser, tilltalar en bred målgrupp och skapar ett flöde av människor från hela Trollhättan.

- Vi hoppas att de här verksamheterna ska bidra till att göra Kronogårdstorg till en naturlig plats att besöka för många trollhättebor. Nu får vi tre aktörer i hälsans tecken som kommer att kunna samarbeta och dra nytta av att ha varandra som grannar. Samtliga har breda kundgrupper och är öppna och tillgängliga för alla. Så vi är otroligt glada över att just dessa verksamheter flyttar in, säger Josefine Nordström som är chef över Eidars lokalavdelning.

Att det blir en friskvårdsanläggning, en vårdcentral och ett apotek på Kronogårdstorg är också efterlängtat av Kronogårdsborna. Hela projektet föregicks av en medborgardialog där Eidar träffade barn, ungdomar och vuxna i området för att ta del av deras idéer om hur platsen kunde utvecklas och just dessa verksamheter var sådana som önskades.

- För Arena Älvhögsborg var det självklart att vara med när vi fick frågan. Kronogårdsborna har idag långt till närmaste friskvårdsanläggning och vi vet att det finns ett stort behov i området. Anläggningen här blir liknande den på Innovatum District med utbildad personal, gym, gruppträning och möjligheter för riktade satsningar mot ungdomar, företag och föreningar. Träning är grunden för en god hälsa och det vill vi bidra till i hela Trollhättan, säger Håkan Engström vd för Arena Älvhögsborg.

Närhet till en vårdcentral var också något många kronogårdsbor efterfrågade. För Lextorp Vårdcentral innebär flytten till Kronogårdstorg att de nu blir mer tillgängliga och att de kan nå fler patienter. Lokalerna här blir också mer moderna och ändamålsenliga än de nuvarande som ligger i ett av hyreshuset i kvarteret Guldvingen i Lextorp.

- Jag är mycket glad över denna möjlighet. Vårdcentralen flyttar hela verksamhet och jag ser stora möjligheter med denna flytt. Vi är en fullt utvecklad vårdcentral med 22 medarbetare varav 5 läkare och nu får vi effektivare lokalytor som vi kan forma helt utifrån patientens behov. Vi vill skapa lite wow-känsla när man besöker oss, säger Thomas Nygren som äger Lextorp Vårdcentral.

Även för Apoteket Granngården innebär flytten stora möjligheter. De vill ligga i anslutning till vårdcentralen och med en sametablering på Kronogårdstorg får man nu möjlighet att knyta samman verksamheterna och samverka ännu mer än idag.

- Dessutom får vi större lokaler där vi kan erbjuda ett bredare sortiment av varor, vilket vi naturligtvis är nöjda med. Många av våra kunder bor idag i Kronogården så jag ser också att vi blir tillgängliga för fler genom flytten, säger Yashar Gusénow som äger Apoteket Granngården.

En plats för hälsa och friskvård

Att det blir tre verksamheter med det gemensamma temat hälsa ser samtliga som enbart positivt och de ser goda möjligheter till framtida samarbeten som gynnar patienter och kunder.

- En viktig del av vårt uppdrag är att värna en bättre livskvalitet och hälsa för Trollhätteborna och då ser vi naturligtvis stora fördelar med att ha en vårdcentral och ett apotek som grannar. Det här är något vi verkligen ser fram emot säger Håkan Engström, vd för Arena Älvhögsborg.

Just nu ser det ut som en stor byggarbetsplats vid Kronogårdstorg, men om bara några månader står 64 nya lägenheter färdiga i höghuset kvarteret Hackan. Då påbörjas arbetet med att projektera lokalerna för de blivande lokalhyresgästerna, med målsättningen att de ska kunna flytta in under 2024.

- Vi har tillsammans med våra blivande hyresgäster en strålande möjlighet att skapa precis det som boende runt kronogården efterfrågar. Nu kommer vi att skapa attraktiva lokaler som bidrar till att torget blir ett attraktivt besöksmål för så många fler. Målet är att Kronogårdstorg återigen ska bli en levande plats som Kronogårdens självklara centrum och hjärta. Platsen förtjänar samma glans som den en gång i tiden hade, och det kommer den att få säger Daniel Ruus, förvaltningschef Eidar.

Med cirka 6 400 hyreslägenheter i hela Trollhättan erbjuder AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag, rum och kök för alla smaker, oavsett vem du är och var i livet du befinner dig. Hos oss kan man bo såväl mitt i stan som i radhusidyller nära naturen, i nybyggt, miljonprogram eller sekelskifteshus, i studentlägenhet eller Trygghetsboende. Vi ägs av Trollhättans Stad, vilket innebär att vi i praktiken är alla Trollhättebors eget bostadsbolag.

Förutom våra lägenheter erbjuder vi affärslokaler och förvaltar också särskilda boenden för äldre, plus ett stort antal skolor och förskolor. Eidar ingår i Sveriges Allmännytta som är en bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag.

Vi är hemma i Trollhättan

Det viktigaste vi har är våra hyresgäster. De som redan bor hos oss eller hyr har lokal hos oss. Vi jobbar varje dag för att våra hyresgäster ska trivas med oss och hos oss.

Vårt mål är att alla hyresgäster ska känna sig viktiga och att vi förvaltar och underhåller deras hem på bästa sätt.  Underhåll och renovering är viktigt både för hyresgästen, fastigheten och för oss som seriös hyresvärd.

Men den där varma, stolta känslan när man öppnar dörren till sitt hem kommer ur så mycket mer. Den yttre miljön viktig, med planteringar, skötsel och belysning. Precis som att det är viktigt att vi arbetar hållbart. Att alla fastigheter är klimatsmarta och att vårt sociala hållbarhetsarbete är inkluderande och välkomnande - och att mötet bygger på ömsesidig tillit.

Förvaltning är såväl vardag som vision. Vi vill vara den bästa värden våra hyresgäster upplevt.

Hem till framtiden
        Vi på Eidar har de senaste åren byggt drygt 600 lägenheter. Det är viktigt i en tid av bostadsbrist, i princip i hela Sverige. Idag är det tyvärr kö till boende och det måste vi tillsammans hjälpas åt att lösa. Vi visar mer än gärna vägen till ett smidigt boende, där man slipper ta dyra lån, klippa gräs och måla. Allt det där ingår i hyran. Och lite till. VI är alla Trollhättebors eget bostadsbolag.

Daniel Ruus

Fastighetsutvecklingschef 0520-877 70