​Cassina hyllar modernismens mästare Pierre Jeanneret med ny lansering

Cassina lanserar fyra ikoniska möbler av Pierre Jeanneret i helt nya utföranden, som en hyllning till modernismens mästare, och stödjer samtidigt ett research projekt om Le Corbusiers historiska projekt Kapitolium i Chandigarh, Indien. Nordiska Galleriet är först i världen med att presentera den nya serien, i sitt showroom på Nybrogatan 11 i Stockholm. Produkterna går att se på Nordiska Galleriet from vecka 41.

Le Corbusiers storslagna arkitekturprojekt Kapitolium, i Chandigarh i Indien, anses vara ett av hans främsta verk och representerar både hans ideologi, teknik och poetiska formspråk. Projektet initierades 1951 för att fira nationens självständighet och Le Corbusier blev tillfrågad att medverka av Indiens dåvarande premiärminister. Det gav honom en unik möjlighet att testa sina teorier inom arkitektur och stadsplanering, vilket han gjorde tillsammans med en grupp arkitekter, däribland sin kusin Pierre Jeanneret. Le Corbusiers Kapitolium är ett mäktigt byggnadskomplex bestående av tre ämbetsbyggnader. 2016 togs det med på UNESCO:s världsarvslista, och sedan dess har intresset för projektet ökat.

Cassina har producerat möbler av Le Corbusier, Pierre Jeanneret och Charlotte Perriand sedan 1965 – då skaparna fortfarande levde – och har alltid haft ett stort engagemang i deras arbete. Därför stödjer Cassina nu ett omfattande research projekt om Chandigarh, som en del av sin I Maestri Collection. Målet med researchen – som främjas av Fondation Le Corbusier i samarbete med Frankrikes främsta institutioner – är att bevara, stärka och göra en inventering av detta unika arv.

Möjligheten att få titta i arkiven och närmare studera inredningen på Kapitolium har även resulterat i en ny serie med möbler inspirerade av den ikoniska arkitekten och formgivaren Pierre Jeanneret. Genom att kombinera rena former och enkla material skapade Pierre Jeanneret en mötespunkt mellan moderna europeiska ideal och indisk tradition. Cassina hyllar hans design med ett antal nylanseringar som har världspremiär på Nordiska Galleriet. Produkterna går att se på Nybrogatan 11 från och med vecka 41.

Capitol Complex Office Chair

Capitol Complex Office Chair är en av de mest kända möblerna från Kapitolium-komplexet. Den var en del av inredningen på ett antal kontor i sekretariatets byggnad. Stolens ram – inklusive de V-formade benen – är tillverkade av massivt trä. Den vävda stolsitsen och ryggstödet är karakteristiskt för Chandigarh-området, likaså användandet av lokala träslag som teak. Utöver originalstolen i teak har Cassina tagit fram två nya versioner, i naturlig och svartmålad ek. Samtliga produkter är tillverkade på Cassina's historiska snickeri. Det går även att beställa en sittkudde som skyddar stolsitsen och ger extra bekvämlighet.Capitol Complex Chair & Capitol Complex Office Chair

Capitol Complex Chair

Capitol Complex Chair har i likhet med den mer kända Office Chair en V-formad struktur, som i det här fallet är lite mindre då den inte övergår till armstöd. Här framhävs det vävda ryggstödet tillverkat av sockerrör, som förbinds med två träprofiler som har ett geometriskt formspråk och skapar tillsammans med stolsbenen en kraftfull men samtidigt enkel helhet. Utöver originalet i teak lanserar Cassina två nya versioner, i naturlig och svartmålad ek.

Capitol Complex Armchair

Huvudbyggnaderna i Kapitolium var inredda med de bekväma fåtöljerna Capitol Complex Armchair. Fåtöljen har samma formspråk som de övriga möblerna i serien, men är nästan helt omsluten av läder. Fåtöljens läderklädda armstöd skapar en ren, geometrisk form, som tillsammans med den ståtliga sitsen och ryggstödet ger en omedelbar känsla av bekvämlighet, utan att kompromissa med sin elegans och enkelhet. Fåtöljen finns i teak och lanseras nu i två nya versioner, i naturlig och svartmålad ek.

Capitol Complex Table

Det stora konferensbordet Capitol Complex Table var en av möblerna som användes i riksdagshuset i Kapitolium. Bordet har en v-formad struktur tillverkad i massivt trä, som ger det en grafisk känsla. Cassina's nya utgåva av Capitol Complex Table, tillverkad på företagets välkända snickeri, finns tillgänglig i originalversionen i teak samt i naturlig och svartmålad ek, med möjlighet att välja glasskiva i olika storlekar.

Olivia Rehmberg

Presskontakt PR & Event Manager +46768775767