Nordiska Galleriet förvärvar ”Soffan på taket”-fastigheten i Mölndal

Möbelbutiken i Mölndal med soffan på taket har länge varit ett av stadens landmärken och nu förvärvas fastigheten av Nordiska Galleriet Properties AB, systerbolag till möbelåterförsäljaren Nordiska Galleriet. Fastigheten på Flöjelbergsgatan 20A betecknas som Presenten 3 men är mer känd som ”varuhuset med soffan på taket” där flera TV-inspelningar med karaktären Kurt Olsson har skett genom åren. Fastigheten uppfördes 1979 och innehåller en total uthyrbar area på ca 2500 kvm. Försäljningen sker genom bolagsöverlåtelse och Nordiska Galleriet tillträdde fastigheten 5 juni, 2019.

Nordiska Galleriet etablerade sig i Göteborg under 2017 då man förvärvade möbelåterförsäljaren Sköna Rum på Barlastgatan 2 (bottenvåningen i Amerikahuset). Genom förvärvandet av Presenten 3 stärker Nordiska Galleriet sin position i Göteborg då den nya lokalen är mer än tre gånger större än den nuvarande lokalen i Amerikahuset. Det blir ett komplett showroom som riktar sig till både företag och privatpersoner.

Vi är väldigt glada att vi fått möjligheten att förvärva denna kultfastighet. Vi ser fram emot att flytta in och skala upp vår verksamhet i Göteborgsområdet. Vi kommer dessutom passa på att bredda vårt erbjudande till att även innefatta kök, garderober, utemöbler och sängar. Det blir ett komplett möbelvaruhus som vi öppnar, säger Axel Söderberg, arbetande styrelseordförande på Nordiska Galleriet.

Säljare av fastigheten är Niklas Hagberg Holding AB, som kommer vara kvar som ägare på en minoritetspost.

Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Presenten 3 tillsammans med Nordiska Galleriet som nu tar över stafettpinnen. Jag är övertygad om att vi har en spännande resa framför oss, säger Niklas Hagberg.

Nordiska Galleriet Göteborg flyttade till de nya lokalerna 1 november 2019.