Sveriges största industrianslutna solcellspark på Åbro Bryggeri

Åbro Bryggeri är nu Sveriges grönaste bryggeri

Klimat- och hållbarhetsfrågan är en central del av verksamhetsutvecklingen på Åbro Bryggeri. Under 2022 påbörjades byggnationen av Sveriges största industrianslutna solcellspark. Solcellsparken ligger i direkt anslutning till bryggeriet och är nu uppe i full drift. Åbro Bryggeri blir därmed Sveriges första bryggeri som är självförsörjande på solenergi.

Hållbarhetsarbetet på Åbro Bryggeri är under ständig utveckling. Bryggeriet har sedan 2015 varit fossilfria och under 2018 monterades solcellspaneler på verksamhetens tak, ett arbete som då räknades till Sveriges största takmonterade solcellsanläggning och har producerat mer än en halv miljon KWh per år.

— På Åbro Bryggeri är vi oerhört måna om naturen och platsen vi finns på. Detta då vi är beroende av rena råvaror i form av vatten, malt och humle. Som familjeägt företag har man även ett långsiktigt ägande och ansvar vilket innebär att hållbarhet alltid varit en grundregel för oss när det kommer till verksamhetens överlevnad, säger Henrik Dunge, VD på Åbro Bryggeri.

Nu tar Åbro Bryggeri nästa steg i sitt hållbarhetsarbete och blir Sveriges första bryggeri som är självförsörjande på solenergi. Under våren har man byggt om åkern utanför bryggeriet till en solcellspark som är beräknad att generera en toppeffekt på 7,5 MWp. Solcellsparken innebär att Åbro Bryggeri nu kommer kunna producera stora mängder energi på ett säkert sätt, samtidigt som verksamheten bidrar till ett mer hållbart samhälle. Med en panelyta på omkring 9 hektar täcker anläggningen en fjärdedel av Åbro Bryggeris totala yta och är dubbelt så stor som bryggeriet i sig. Årsvolymen av solcellsparken kommer att generera mer el än vad bryggeriet och ciderfabriken förbrukar ihop, vilket innebär att man numera bedriver hela anläggningen på enbart solenergi.

— Solcellsparken är en otroligt positiv satsning för vår miljöprofil och vårt hållbarhetsarbete framöver. Solenergi är ett av de miljövänligaste sätten att framställa el på med en minimal inverkan på miljö och natur. Det är ett arbete som följer den målbild och strategi som vi har när vi tittar långsiktigt på vart Åbro Bryggeri vill gå, säger Johannes Gutman, Teknisk Chef på Åbro Bryggeri.

En solcellspark är en större markplacerad anläggning där solpaneler omvandlar solens strålar till förnybar energi. Att producera solenergi passar Åbro Bryggeri särskilt bra då produktionen och elförbrukningen är som högst under sommartid när solen lyser som starkast. Solcellsparken har uppförts av Soltech Energy Solutions, ett rikstäckande solenergibolag som hjälper fastighetsägare, industrier och markägare med storskaliga solenergilösningar.

Bryggeribranschen har alltid varit i framkant när det kommer till hållbarhet, bland annat genom returflaskor som är en av de äldsta förpackningsvarianterna. Jämfört med andra bryggerier i Europa är Åbro Bryggeri en av de producenter som har lägst energi- och vattenåtgång per producerad liter öl. Verksamheten arbetar konstant med att implementera nya hållbarhetsstrategier i hela organisationen, härnäst genom att möjliggöra gröna transporter.

— Vi är så glada att solcellsparken äntligen är i drift men självklart tänker vi alltid på vad nästa steg ska bli. Vår plan är att se över alla transporter för att göra dem helt fossilfria. Det är ett arbete som vi kommer att kunna genomföra genom att producera vätgas av överskottselen från solcellsparken som då kan driva våra lastbilar, säger Henrik Dunge, VD på Åbro Bryggeri.

Solcellsparken invigs den 14 juni av förskolan Lunden i Vimmerby.

För mer information, vänligen kontakta:
      Henrik Dunge, VD
      henrik.dunge@abro.se