Förskolan Lunden planterar solrosfrön intill Åbro Bryggeris solcellspark

Förskolan Lunden inviger Åbro Bryggeris solcellspark

Den 14 juni invigde Åbro Bryggeri sin nya miljösatsning tillsammans med förskolan Lunden. Barnen, som kom från avdelningen Stora Grodan var på plats för att fira och hade under dagen i uppgift att plantera solrosfrön längs med marken intill solcellsparken. Åbro Bryggeri tog initiativet att bjuda in förskolan Lunden till solcellsparken för att symbolisera projektets anknytning till framtidens generation.

- Vi bjöd in barnen från förskolan Lunden då de, precis som solcellsparken, representerar vår framtid. Åbro Bryggeri strävar efter att vara en positiv kraft som tar ansvar och visar passion för förbättring, både när det gäller bryggeriet, vår bransch och vår hembygd. Vi sträckte helt enkelt ut en hand till framtidens generation för att visa på att vi värnar om vår, såväl som deras framtid, säger Cornelia Dunge, Marknadschef på Åbro Bryggeri.

Barnen från Förskolan Lunden hade förberett sig genom att prata om solceller och dess funktion redan dagarna innan besöket. Väl på plats närvarade även Teknisk Chef Johannes Gutman tillsammans med VD Henrik Dunge, redo att svara på barnens alla möjliga frågor och funderingar.

- Det känns väldigt fint att vi genom detta engagemang kan väcka intresse och sprida medvetenhet kring klimat och hållbarhetsfrågor redan från en tidig ålder, säger Cornelia Dunge, Marknadschef på Åbro Bryggeri.

Efter invigningen av solcellsparken fortsatte avdelningen Stora Grodan sitt besök på Åbro Bryggeri med en guidad tur i tapphallen där de fick lära sig allt om hur läsk blir till. Dagen avslutades sedan med saft och bulle på restaurang Brygghuset innan bussen gick tillbaka till förskolan igen.