Den nya designen förväntas rulla ut i slutet av april.

Sommarens självklara val - Arton56 nu i ny design

Med varmare grader alldeles runt hörnet får Åbro Bryggeris sommarklassiker Arton56 på flaska, nu en ny design.

Arton56 lanserades 2006, när Åbro Bryggeri fyllde 150 år och firade med att släppa en alldeles egen jubileumsöl. Under förra året lanserades ölen in en ny tappning på Systembolaget, ett glutenfritt alternativ i en 33 cl Sleek can. I samband med lanseringen gjordes en redesign av varumärket, men då enbart på den nya förpackningen.

– På burken står siffrorna i fokus. Arton56 har i stället ersatts med 1856, där siffran 18 täcker ena sidan och 56 den andra. På så vis använder vi hela burken för att kommunicera årtalet, vilket bidrar till en tredimensionell upplevelse som tar för sig väl visuellt, säger Camilla Widéen, varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

Nu tar Åbro Bryggeri nästa steg och implementerar den nya designen även på flaskan.

– Vi ville behålla känslan av en modern lager, men samtidigt göra varumärket ännu tydligare även på flaskan. Vi vill att Arton56 ska andas ljusa, härliga sommardagar och på samma gång förmedla att det är en premiumprodukt, säger Camilla Widéen.

Uppdraget att ta fram den nya designen landade på varumärkesbyrån Identity Works. Målet var att skapa en mer konsekvent varumärkesupplevelse, genom att ge flaskan samma starka uttryck som burkens design.

– Utmaningen låg i att ge årtalet samma tydlighet, fast på en begränsad yta. Detta löstes genom att skriva ut ARTON i text och låta siffrorna 56 länka visuellt till burkdesignen. På det sättet kunde vi behålla känslan av att varumärket har en stolt historia som inte fastnar i nostalgi, utan känns tidsenligt genom ett grafiskt renodlat uttryck, säger Cecilia Nelin, Account Director på Identity Works.

Den nya designen förväntas rulla ut i slutet av april.

Om Arton56
Arton56 är en lätt underjäst helmaltsöl som liknar en internationell lager med lägre humlebeska. Ölen är bryggd på tvåradigt kornmalt, arom- och bitterhumle. En öl som grundar sig på en lång bryggartradition med råvaror av bästa kvalitet.

För mer information, vänligen kontakta:
Camilla Widéen, Varumärkeschef
camilla.wideen@abro.se