Nu öppnas Botkyrka Stadsnät för de första av Botkyrkabyggens hyresgäster

Utbyggnaden görs i etapper under de närmaste åren, och innebär att de sista hushållen preliminärt ska vara anslutna till våren 2011. Först ut är Fittja, där arbetet pågår i lägenheterna och ute i backen. Under våren fortsätter utbyggnaden i Alby, där de nya tjänsterna kommer att kunna beställas till hösten 2009.

-Det känns bra att ha kommit så här långt med det nya stadsnätet, säger Ulf Nyqvist, VD i Botkyrkabyggen, som även är ny VD i Botkyrka stadsnät AB. Vi har sett en efterfrågan från våra hyresgäster att kunna välja operatörer och tjänster på ett friare sätt än idag. Det nya fibernätet i våra hus, tillsammans med stadsnätet, betyder att flera operatörer kommer att kunna erbjuda fler tjänster. Samtidigt kommer den nya konkurrensen att pressa priset på ett antal tjänster

Botkyrka Stadsnät är ett nystartat kommunalt bolag, med en parlamentariskt utsedd styrelse. Ordförande är Jens Sjöström (s). Ny VD i bolaget är Botkyrkabyggens VD Ulf Nyqvist.

Det inledande arbetet med det nya bolaget har gjorts i samarbete mellan Botkyrkabyggen och konsultföretaget Vicicom. Här finns en bred kompetens för att hjälpa kommuner och fastighetsbolag med uppbyggnad och utveckling av kommunikationsnät.

Tillsammans med mediaoperatören Teracom kommer de båda bolagen att leverera ett öppet och konkurrensneutralt bredbandsnät till Botkyrkabyggens nästan 12 000 hushåll. Teracom kommer att fungera som kommunikationsoperatör och ansvara för den aktiva utrustningen i nätet, samt att det finns ett brett utbud av tjänster från olika leverantörer som hushållen kan välja mellan.

I dagarna har Botkyrka Stadsnät öppnat sin portal, där utbudet presenteras på ett enkelt och överskådligt sätt. Samtidigt startar arbetet med att ansluta fler fastighetsägare och företag i kommunen.

Läs mer på

www.botkyrkastadsnat.se