Ny metod skapar trygga bostäder i Botkyrka

Ny metod skapar trygga bostäder i Botkyrka

En 100 punkter lång checklista, förråd och garage som nagelfars, genomgång av hyresgästernas upplevelser och olovlig uthyrning, statistik på glaskross och klotter. Det är exempel från Botkyrkabyggens nya satsning Trygga Hus. Till detta kommer nolltolerans mot kriminell användning av bostaden samt täta samarbeten med polisen, kommunen och räddningstjänsten.

– Att känna sig säker och trygg är en mänsklig rättighet. Därför utökar Botkyrkabyggen vårt trygghetsarbete med en ny, egenutvecklad metod. Med Trygga Hus gör vi en 360-gradig bedömning av både sociala och tekniska aspekter i våra hus. Det handlar om allt från att säkerställa bra skalskydd, trygghetsvandringar och att det finns engagerade hyresgäster till att det inte förekommer olovlig andrahandsuthyrning i huset, säger Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen.

Botkyrkabyggen har utvecklat metoden Trygga hus för att systematiskt kunna göra trygghetsbedömningar av bolagets fastigheter och på så sätt kunna sätta in rätt och kraftfulla åtgärder för ökad säkerhet och trygghet. Det unika ligger i att bolaget både fångar upp husets fysiska status och hur hyresgästerna påverkas av annat som sker där.

En viktig faktor för den upplevda otryggheten är förekomsten av olovlig andrahandsuthyrning. Vid sina genomgångar har Botkyrkabyggen till exempel noterat att hyresgäster som bor bredvid varandra men i olika portuppgångar rankat känslan av trygghet mycket olika trots att de fysiska förutsättningarna på de två adresserna är lika. Det som skiljt portuppgångarna åt har ofta varit förekomsten av olovlig andrahandsuthyrning, det skapar ofta mer spring av okända i trapphuset och mer glaskross i entréerna, vilket ökar otryggheten för de boende.

Trygga Hus börjar med informationsinhämtning och analys. Botkyrkabyggen tar del av hyresgästernas upplevelse av trygghet. Statistik över störningar i huset kartläggs, liksom skadegörelse, med mera. Huset granskas även utifrån en checklista med cirka 100 punkter. På plats synas till exempel risken för att obehöriga kan uppehålla sig i allmänna utrymmen, belysning, lås, garage och lekplatser. Därefter gör Botkyrkabyggen en plan för åtgärder. När de är genomförda görs en slutbedömning. Om huset godkänns märks det med symbolen Trygga Hus.

– Botkyrkabyggen har ett ansvar att göra allt vi kan för att säkra barnen och de vuxnas liv och hälsa. Vi måste jobba med flera dimensioner, flytta fram våra positioner och tänka nytt för att hyresgäster och besökare ska känna sig trygga. Tiden är förbi då bostadsbolag kunde nöja sig med passersystem och skyddsrumskontroller. Att skapa trygghet är ett mycket större åtagande än så, oavsett var man bedriver sin verksamhet. Att säkra trygghet och trivsel är en viktig del i vår förvaltningskvalitet, säger Chris Österlund.

Botkyrkabyggen arbetar även gränssättande och har nolltolerans mot kriminell användning av lägenheter och mot olovlig andrahandsuthyrning samt grova störningar. Bolaget samarbetar även tätt med kommunen, Polisen och Brandförsvaret inom EST, Effektiv samordning för trygghet i Botkyrka. En av de prioriterade frågorna där är barns och ungas situation.

– Vi har stora utmaningar, men med idogt arbete skapar vi förändring och vi ger oss inte. Jag vill även ge en uppmaning: Våga bry dig - måna om dina grannar, värna om ditt bostadsområde. Tillsammans gör vi skillnad! Säger Chris Österlund.

Fakta Trygga Hus:

• Hittills har hus på 17 adresser med sammanlagt cirka 300 lägenheter godkänts som Trygga Hus.
    • Målet är att under en femårsperiod gå igenom bolagets alla hus med totalt cirka 10.800 lägenheter.
    • De hus som godkänns som Trygga Hus kommer att följas upp årligen för att säkerställa att de fortfarande klarar kraven.

Foto på Chris Österlund, VD Botkyrkabyggen, utanför ett godkänt Trygga Hus

Foto Närbild på märket Trygga Hus i porttavla