350 barn och ungdomar sommarknäcker som pantletare

För fjärde året i rad genomför Returpack sin pantletarkampanj för att uppmuntra barn och ungdomar att panta mera och samtidigt tjäna extrapengar i sommar. Det finns mycket pengar att hämta – omkring 200 miljoner burkar och PET-flaskor försvinner varje år utan att pantas. Att ”jobba” som pantletare är populärt, redan efter några veckor hade 350 barn och ungdomar mellan 11 och 16 år anmält sig.

I Sverige är vi bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och flaskor återvinns. Trots det är det finns det, enligt Returpacks statistik, omkring 200 miljoner burkar och PET-flaskor varje år som inte pantas.

– Pantletarkampanjen är en av många aktiviteter som vi genomför för att få in dessa burkar och PET-flaskor i pantsystemet. Barn och ungdomar är mycket viktiga i vårt arbete för att nå en högre återvinning, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Pantade för över 14 000 kronor

Kampanjen som pågår fram till den 28 augusti innefattar även ett tävlingsmoment där den som pantat mest vinner en pantamera-cykel. Förra året gick förstapriset till Anja Pettersson på Gotland som pantade för över 14 000 kronor.

– Tävlingsmomentet är till för att sporra pantletarna ytterligare. På webben kan man löpande föra in hur mycket pengar man har pantat för och på så sätt ser man hur man ligger till. Det brukar bli riktigt spännande i slutet av kampanjen, säger Katarina.

Den som vill bli pantletare går in på www.pantamera.nu och anmäler sig. När anmälan kommit till Returpack skickas ett paket hem som innehåller en pantbag, en t-shirt och en plånbok. Dessutom kan den som vill, ladda ner sina egna visitkort och flygblad från hemsidan.

Att återvinna är en hit

Vi i Sverige har ett pantsystem i världsklass och som är förebild många andra länder. Under 2010 slog vi pantrekord, då vi i snitt pantade 146 burkar och flaskor per person. Men undersökningar visar att unga generellt är sämre på att panta.

– Pantletarkampanjen är en av många insatser vi gör för att öka återvinningen bland unga. Just nu har vi ett pantamera-team som är på turné för att se till att alla burkar och flaskor på de svenska festivalerna återvinns. Dessutom pågår kampanjen ”Att återvinna är en hit” på tv, radio och på webben, där vi främst vänder oss till ungdomar.

Under det gångna året har Returpack inlett samarbeten med idrottsföreningar, nöjesparker, sjöräddningssällskapet och kommuner för att minska nedskräpningen och öka återvinningen.

Katarina.lundell@returpack.se

• sommarjobb
  • pantletare

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Retupack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu