Camping Öland pantar mera och räddar Östersjön

Organisationen Camping Öland, där 21 campingplatser ingår, har inlett ett samarbete med Returpack i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Pantpengarna går oavkortat till WWF:s arbete för att rädda Östersjön.

Samarbetet innebär att Returpack sätter upp uppmärkta pantigloos och sköter tömning och transport av alla insamlade burkar och PET-flaskor. Lagom till midsommarhelgen stod alla pantigloos på plats och fylldes snabbt på med tomma burkar och flaskor.

– Vi vill göra det enkelt för våra campinggäster att ta miljöhänsyn även under semestern. Samtidigt som vi får renare campingplatser gör vi en insats för miljön och skänker pengarna till Rädda Östersjön som naturligtvis ligger oss på Öland varmt om hjärtat, säger Catrin Sörensson, ordförande i Camping Öland.

Konsumtionen ökar på sommaren

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Trots det är det varje år omkring 200 miljoner burkar och flaskor som inte pantas. Samarbetet med Camping Öland är ett av många samarbeten som Returpack har för att öka återvinningen ytterligare.

– Under sommaren är konsumtionen hög och det kan vara långt till närmaste pantautomat. Genom ett aktivt samarbete med Camping Öland underlättar vi för semesterfirare att bli av med sin pant, samtidigt som pantpengarna bidrar till en mycket betydelsefull verksamhet, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

5 pantade burkar = 3 timmar vid datorn

Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön.

– När man pantar fem burkar sparar man till exempel lika mycket energi som det går åt att ha en dator i gång under tre timmar. Nu hoppas vi att ännu fler Campare ska panta, för Östersjön, avslutar Katarina Lundell.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

• öland
  • camping öland

• Kalmar