Caroline af Ugglas tar över efter The Ark

”Att återvinna är en hit” är temat på Pantameras reklamkampanj som bygger på att svenska artister återvinner en Pantamera-låt. Först ut i kampanjen var The Ark och nu har stafettpinnen gått vidare till Caroline af Ugglas som nu gör entré i tv-rutan tillsammans med en kör av poliser.

– Jag älskar att inspirera andra människor till någonting gott. Om vi alla drar vårt strå till stacken, bara genom någonting så enkelt som att panta, så gör det stor skillnad för vår miljö, säger Caroline af Ugglas.

– Vi är mycket glada för att Caroline af Ugglas, med sin kraftfulla energi och karaktärsfulla stämma, har valt att göra sin unika tolkning av vår gamla reklamlåt Pantamera som vi själva har återvunnit från originalet Guantanamera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Landets allt körer bjuds också in att delta i kampanjen via webben. De bästa bidragen belönas med priser från Returpack. Under den förra kampanjperioden deltog ett hundratal personer med sina egna tolkningar av Pantamera-låten, se www.pantamera.nu.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Förra året slog vi rekord då vi i genomsnitt pantade 146 burkar och flaskor per person. Men Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas.

– Vid sidan av våra kommunikationskampanjer har vi gjort många insatser för att öka pantningen, bland annat höjde vi pantbeloppet på burken förra året. Vi har också jobbat med att öka tillgängligheten för dem som konsumerar sin dryck utomhus. Nu hoppas vi förstås att Caroline ska inspirera ännu fler att panta ännu mer, avslutar Katarina.

För intervjuförfrågningar med Caroline af Ugglas kontakta: Catharina Jevrell, 070-313 23 26, catharina.jevrell@gnistrakommunikation.se.

• caroline af ugglas

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Retupack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu