Ny vd till Returpack

Den 1 september tar Pelle Hjalmarsson över som vd för Returpack Svenska AB, som ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor. Han tar över efter Jan Rehnberg, som går i pension efter snart tio år som vd. Pelle Hjalmarsson har flera vd-tjänster bakom sig, bland annat för Finax AB, MD Foods Sverige AB och Sardus Chark & Deli AB.

Pelle Hjalmarsson 54 år, har lång erfarenhet av arbete med snabbrörliga konsumentvaror. Han har arbetat på olika säljledande befattningar inom Nestlé i 17 år. De senaste 13 åren har han varit vd för bland annat Finax AB och MD Foods Sverige AB. Pelle har också varit dotterbolagschef inom AB Sardus där han även satt med i koncernledningen. Närmast kommer han från ett arbete som affärsområdeschef inom Retention, ett företag inom affärsutveckling och rekrytering.

–    Det känns mycket spännande att ha fått den här möjligheten. Sverige har ett av de mest effektiva pantsystemen i världen och är ett föregångsland. Returpack gör ett fantastiskt arbete för vår miljö vilket ska bli kul att vara en del av. Mitt jobb blir att se till att vi fortsätter att vara ett föregångsland och ökar pantningsgraden ytterligare, säger Pelle Hjalmarsson.

–    Det har varit tio spännande år där vi på Returpack, tillsammans med våra samarbetspartner, har lyckats utveckla det svenska pantsystemet. Med det miljöfokus som är idag och som säkert kommer att växa sig ännu starkare, finns de bästa förutsättningarna att lyckas öka återvinningen ännu mer, säger Jan Rehnberg.

Utbyggnad av fabrik
Den senaste statistiken från Returpack visar att vi svenskar pantar i snitt 135 burkar och flaskor per person och år. Det gör oss till ett av de bästa pantarländerna i världen och ett föregångsland. Att pantingen ökat i antal beror förstås på att konsumtionen av dryck på burk och flaska har stigit de senaste åren. Det sätter ökad press på pantsystemet och inte minst på fabriken i Norrköping som hanterar alla burkar och flaskor. Just nu pågår en utbyggnad av fabriken samtidigt som ett nytt logistiksystem lanseras.

–    Utbyggnaden av fabriken kommer att vara i full gång till jag tillträder min tjänst. Jag ser fram emot de utmaningar som väntar mig och fram till dess ska jag avsluta mitt nuvarande arbete och därefter njuta av sommaren, dricka läsk och panta mera, säger Pelle Hjalmarsson.

Jan Rehnberg, VD Returpack
070-590 09 69, jan.rehnberg@returpack.se