Norsk succé ska göra livet enklare för svenska företagare

Elektronisk körjournal reducerar risken för företagare att drabbas av skattesmäll

Det norska teknikföretaget Abax som utvecklar elektroniska körjournaler har gjort succé i hemlandet. Sedan starten för två sedan har man blivit marknadsledande och tredubblat sin omsättning. Nu tar Abax klivet ut i Skandinavien och först ut i expansionen är Sverige.

För att undgå förmånsbeskattning måste alla företag med företags- eller servicebilar enligt svensk lag kunna bevisa att man inte använt företagets fordon för privat bruk. Bevisbördan ligger hos den enskilda arbetstagaren eller företagaren och en elektronisk körjournal eliminerar enkelt risken för kostsam skönstaxering.

– Vi har cirka 80 procent av marknaden i Norge. Den svenska marknaden är väldigt lik den i Norge, men självklart mycket större. Dessutom ökar de svenska myndigheterna kraven på dokumentation av företagsbilar och våra tjänster är redan efterfrågade så vi tror på stora framgångar här i Sverige, säger Frank Ystenes, styrelseordförande i ABAX Sverige.

Etableringen i Sverige inleds imorgon med firandet av Norges nationaldag då Norges konsul i Västerås, Fredrik Swensson, officiellt inviger det svenska huvudkontoret i Västerås.

Bilder från syttende mai-firandet i Västerås kommer att finnas tillgängliga på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/abax

För mer information, kontakta:

Frank Ystenes, arbetande styrelseordförande
Email: fy@abax.no

Bjørn Erik Brandsæter Helgeland, vice vd
Email: beh@abax.no

• Ekonomi

• körjournal
  • abax
  • förmånsbeskattning
  • företagsbil
  • firmabilar
  • elektronisk körjournal
  • yrkesbil
  • skatteregler

Abax utvecklar elektroniska körjournaler som automatiskt rapporterar in all färddata via GSM-nätet. Abax har även utvecklat teknik för att spåra stulna fordon och övervaka last vid transport. Nyligen lanserade man också ett gas-, brand-, och stöldlarm för campingmarknaden.

Företaget bildades i Larvik, Norge 2009. Abax är marknadsledande i Norge och har upplevt om enorm tillväxt med en omsättningen som har mer än tredubblats på två år. I Norge har Abax 70 anställda och omsätter 150 miljoner NOK.

Den norskutvecklade teknologin som bygger på GPS levereras till en rad länder i Europa, Afrika och Asien. Etableringen i Sverige efterföljs av en lansering i Danmark och är ett led i en större internationell expansion.

Mathias Eliasson

Presskontakt VD, ABAX Sverige 0769489659