Deklaration 2019 - viktiga avdrag för bilkörning i tjänsten

Den här tiden på året är det många frågor som dyker upp kring vilka avdrag man har möjlighet att göra för sina bilresor. Körjournalsutvecklaren Abax hjälper företag att undvika skattesmäll och svarar här på de vanligaste frågorna de får om deklarationen för bilanvändning i arbetet.

Deklarera avdrag för bilresor med egen bil och förmånsbil

Om du reser till och från arbetet med bil kan du få avdrag om avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst 5 kilometer och du dessutom har gjort en tidsvinst på minst 2 timmar per dag för fram- och återresan, jämfört med om du åkt kollektivt. Om det saknas kollektivtrafik och är minst 2 kilometer till din arbetsplats är du också berättigad att göra avdrag.

Du har även rätt till avdrag om du behöver bilen i ditt arbete. För resor med egen bil beräknas dina utgifter till 18:50 kronor per mil. För resor med förmånsbil beräknas dina utgifter till 6:50 kronor per mil om bilen går på diesel och till 9:50 kronor per mil om bilen går på annat drivmedel (till exempel bensin, el eller etanol). Om du betalar trängselskatt och eller infrastrukturavgifter på väg till arbetet så är även den kostnaden avdragsgiltig.

- Kom ihåg att det endast är avdrag som är högre än 11 000 kronor som du får avdrag för. Det gäller inkomståret 2018 och 2019, säger Mats Gråberg, skatteexpert på Abax Sweden AB.

Avdrag för reseersättning

Om din arbetsgivare har betalat dig för resor mellan bostad och ditt tjänsteställe (så kallad reseersättning) ska du ta upp ersättningen som lön. Du har sedan rätt till avdrag på samma sätt som om du själv hade haft kostnaden för resorna.

Elektronisk körjournal som bevis vid deklaration

Vid en skatterevision måste du kunna styrka dina resor och det gör du enklast med en elektronisk körjournal.

- Se till att välja en leverantör som automatiskt skiljer på tjänsteresor och privatresor, så blir det betydligt enklare att deklarera samtidigt som du följer Skatteverkets regler utan probem, förklarar Mats Gråberg.

• körjournal
  • deklaration 2019