Sänk firmans kostnader och öka säkerheten med smart teknologi för körbeteende

Allt fler företag väljer att optimera fordonsflottan med smarta tjänster som analyserar förarnas körbeteende. Telematikbolaget ABAX har utvecklat tjänsten Driving Behaviour som är kopplad till din elektroniska körjournal och tar fram data på hur förarna kan köra smartare och mer effektivt för att spara både pengar och värna om miljön. Genom att registrera snabba accelerationer, hårda inbromsningar och kraftiga svängar kan körningen analyseras och förbättras av att föraren blir uppmärksammad på sin unika förbättringspotential. Förutom besparingar kan detta också minska risken för olyckor, och säkra att förarnas säkerhet är prioriterad.

Extra viktigt för stripade firmabilar

Att branda firmabilen med företagsloggan är ofta ett smart sätt att få hög synlighet och nya kunder till en låg kostnad, särskilt för hantverkare. Stripade bilar syns i trafikbruset och desto tydligare vid ofördelaktig körning. Att köra snyggt i trafiken kan därför avgöra om kunden väljer ditt företag eller en konkurrent.

- Med Driving Behaviour får du en sammanfattning med nyckelinformation om hur företaget beter sig i trafiken. På det sättet är det möjligt för förarna att förbättra sitt körbeteende, samt uppmana till trygg och säker körning, säger Mathias Eliasson, Sverigechef på ABAX

Friska förare kör bättre

Bilisters mentala hälsa är ett återkommande tema. Tjänster som analyserar körbeteende är inte lösningen på denna utmaningen, men kan användas som ett verktyg för att signalera att någonting inte stämmer om en negativ körtrend ökar i systemet.

- Driving Behaviour ska inte användas till att övervaka förare. Förarna ska få göra sitt jobb utan att chefen spionerar på dem. Tjänsten används däremot för att få smartare bilkörning som sänker företagets kostnader och ökar förarens säkerhet, avslutar Mathias Eliasson.