Världsmiljödagen - Teknologibolaget ABAX samarbetar med WeForest

Världsmiljödagen, 5 juni 2020 - Marknadsledande telematikföretaget ABAX  lanserar ett skogsbruksprojekt tillsammans med volontärorganisationen WeForest. Målet är att öka medvetenheten om klimatförändringar genom skogsbruk och är en del av en nyare företagsstrategi där ABAX kommer att bli koldioxidneutralt 2022.

ABAX AS är en ledande SaaS-leverantör av telematik som ger företag med företagsfordon möjlighet att övervaka utsläppsrelaterade körhändelser och se exakt vilka kostnader som är förknippade med ogynnsamt körbeteende.

Varje köpta abonnemang bidrar direkt till det återplanteringsprojekt som för närvarande pågår i Malawi för att återställa Mount Mulanje Forest. Under det första året med WeForest har ABAX åtagit sig 100 000 euro för att stödja 80 hektar assisterad naturlig förnyelse, detta är cirka 96 fotbollsplaner. Hittills har detta projekt återställt 320000 träd över 256 hektar skog.

Varför återplantering?

‘Vi har valt att plantera träd för att träd är den bästa tekniken vi har för att ta bort koldioxid från atmosfären. Hos ABAX handlar vi allt om tekniken som vi kan lita på i framtiden.” säger Chief Performance Officer Bruce Atle Karlsen. Prognoserna för den globala temperaturökningen har fått ABAX att ta en aktiv och engagerad position i branschen. Att plantera träd och återställa skogar kommer att bidra till att minska överskottet av koldioxidutsläpp från atmosfären.

Men det handlar inte bara om att plantera träd

I januari antog ABAX en planetdriven mätning som syftar till att bli koldioxidneutral 2022. Dedikerad personal har påbörjat olika initiativ för att minska företagens utsläpp som att byta till en helelektrisk företagsflotta och flytta till hållbara produktförpackningar. ABAXs teknikprogramvara ger också sina kunder chansen att göra detsamma som hjälper framtidssäkra sina företag från den oundvikliga miljörapporteringen.

ABAX anstränger sig för att samarbeta med sin värdekedja för att driva mer hållbara transaktioner med sina leverantörer. De inbjuder också lokala organisationer att gå med och mobilisera hållbar praxis i affärer.

WeForest

WeForest är en internationell, icke vinstgivande organisation som arbetar med företag, aktörer inom vetenskapen och klimataktivister för att utveckla skalbara och bestående lösningar som återskapar skadade skogslandskap i sårbara områden i hela världen. WeForests återplanteringsprojekt består av mycket mer än att bara plantera träd. Varje projekt genomförs med hänsyn till den lokala kontexten, och stärker lokalsamhällena med hållbara försörjningsalternativ.

Av de 3,4 miljon hektar skog, som täckte en tredjedel av Malawis yta har idag 65 % av avverkats till följd av lokalsamhällenas överberoende av denna naturresurs i form av ved, virke och träkol för att säkra livsuppehället. Och prognosen är att detta bara kommer att fortsätta till följd av den växande befolkningen. WeForest samarbetar med Malawis skogsvårdsmyndighet, Mulajne Mountain Conservation Trust samt 10 lokala plantskolor för att bevara skogens biologiska mångfald, återställa 2 skogstyper, skapa arbetstillfällen och alternativa inkomstkällor för lokalsamhällena och hejda avskogningen.

Se även vårt partnerskap med WeForest här: https://www.weforest.org/partner/abax

För mer information:
Taryn Sumpton, Project Manager in Sustainability and ESG
taryn.sumpton@abax.no

• Miljöpolitik

• abax
  • weforest
  • teknologi
  • co2 neutralt
  • telematik

Om ABAX

ABAX mission är ”Solutions provider for the connected workspace”. ABAX Group en av de största aktörerna inom telematik och IoT (Internet of Things) på den Europeiska marknaden. Med smarta lösningar kopplar ABAX samman din arbetsplats. ABAX tjänster ökar produktiviteten för företag, sänker kostnader, ger översikt och ökar prestationen för chefer och medarbetare.

Alla som arbetar på ABAX ska ha det kul på jobbet, samtidigt som de får utveckla sig professionelt och bli bättre dag för dag. Vi menar att nöjda medarbetare ger bättre service och skapar en bättre upplevelse för våra kunder. Därför gör vi vårt yttersta för att skapa trivsel för våra medarbetare – både på jobbet och utanför arbetsplatsen.

ABAX Group har 300 anställda fördelat på sju länder och har huvudkontoret i Larvik, Norge. www.abaxsverige.se