Björn Elfgren ny vd för Abicart

Entreprenören Björn Elfgren, som bland annat grundat Wint - techbolaget med automatiserade bokföringstjänster - går nu in som vd för Sveriges största e-handelsleverantör Abicart.
Det ska vara precis lika enkelt och billigt för företagare att starta och driva en egen webshop, som det är att använda automatisk bokföring, säger Björn Elfgren, vd för Abicart.

Abicart startade som Textalk Webshop år 1998 och är idag Sveriges största e-handelsleverantör, med tusentals kunder i både Sverige, Norge och Indien. Från och med den 1 april 2020 har Björn Elfgren tagit över rollen som vd, och tidigare vd Rikard Sigvardsson väljer därmed att fokusera på Webfolket, ett systerbolag inom Textalkgruppen. Björn kommer senast från rollen som vd och grundare för techbolaget Wint som levererar automatiserade bokföringstjänster.

- Wint har förenklat företags bokföring till en teknisk lösning som i stort sett hanterar redovisningen helt automatiskt. Med Abicart vill vi förenkla på precis samma sätt. Vi ska ha en användarvänlig plattform och en bra supportfunktion. Både små och stora företag ska få känna att det är busenkelt att komma igång med försäljning online, säger Björn.

Textalk Webshop bytte i februari namn till Abicart. I samband med varumärkesbytet har produkter och tjänster uppdaterats, med beaktande av önskemål från flertalet kunder. Abicart har som mål att kontinuerligt förbättra och förenkla sina tjänster - allt för kundernas bästa.

- Som egenföretagare vill man kunna fokusera på just det man brinner för, och därför är det viktigt att allt runtomkring förenklas i så stor utsträckning som möjligt. Att starta och driva en webshop ska varken vara krångligt eller dyrt, menar Björn.

Under senare tid har efterfrågan ökat kraftigt, och många företag som tidigare inte har sålt sina varor online skiftar nu fokus till e-handel.

- Företagare upplever i dagsläget extrema utmaningar, och många väljer därför att testa försäljning via e-handel. Genom att starta en webshop kompletterar företagen sina skyltfönster ut mot gatan med nya fönster ut mot hela världen, säger Björn.

För mer information, kontakta:
Björn Elfgren, CEO, Abicart, +46 70 6666 955, bjorn@abicart.se
Ida Wikman, CMO, Abicart, +46 73 0933 166, ida@abicart.se

Om Abicart
Abicart AB (f.d. Textalk Webshop) är en del av Textalkgruppen som erbjuder ett brett utbud av konsulttjänster inom programmering och design. Abicart är en av Sveriges ledande e-handelsleverantörer med över 3800 aktiva webshops. Den allra första versionen av deras webshoplösning lanserades 1998.

• webshop
  • abicart
  • e-handel

Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicarts mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop! Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss.

Veronica Lindblom

Presskontakt Marketing Manager