Pressmeddelande -

ABIGO Medical breddar sitt utbud av infektionsförebyggande förband med Sorbact® Foam Gentle Border

Nya Sorbact® Foam Gentle Border utökar användningen av Sorbact® teknologin i ett allt-i-ett förband med skonsam självhäftande silikonkant, särskilt lämplig för patienter med känslig eller ömtålig hud. Sorbact® bakteriebindande förband hjälper till att förhindra sårinfektioner samt behandlar redan infekterade och svårläkta sår. Infekterade sår innebär längre läkningstid vilket leder till onödigt lidande för patienten och ökade kostnader för samhället.

Sorbact® Foam Gentle Border är ett skonsamt allt-i-ett förband som minskar den mikrobiella belastningen i ett brett spektrum av sår. Det består av ett grönt Sorbact® sårkontaktlager, kombinerat med polyuretanskum, mjuka självhäftande silikonkanter och en ångpermeabel baksidesfilm i polyuretan. Sorbact® Foam Gentle Border är avsedd att användas vid behandling av rena, koloniserade, kontaminerade eller infekterade sår med måttliga vätskemängder, såsom operationssår, traumatiska sår, trycksår, diabetessår samt fot- och bensår.

Den hudvänliga självhäftande silikonkanten gör Sorbact® Foam Gentle Border särskilt lämplig för patienter med känslig eller ömtålig hud, till exempel äldre patienter, patienter som är överkänsliga mot vanliga plåster eller kirurgisk tejp, patienter med förtunnad hud efter långtidsbehandling med kortikosteroider och barn som upplever smärta när man drar bort plåster.

Sorbact® Foam Gentle Border baseras på Sorbact® teknologin med en kontaktyta som mikroorganismer hellre söker sig till än till sårytan. Mikroorganismerna binder irreversibelt till Sorbact® och avlägsnas när förbandet byts. Sorbact® Foam Gentle Border kan används profylaktiskt för att förhindra infektioner vid olika typer av sår och finns i tre olika storlekar.

– Att utöka Sorbact® sortimentet med Foam Gentle Border är ett direkt svar på behov från sjukvården och patienter, säger Mattias Andrup, Medical Affairs Director på ABIGO Medical. Vi är glada att kunna erbjuda detta skonsamma allt-i-ett-förband i kombination med fördelarna hos Sorbact® teknologin.

Sorbact® Foam Gentle Border lanserades i maj, i samband med den internationella sårkongressen European Wound Management Association, EWMA 2016, i Bremen, Tyskland.

Mer om Sorbact®
Mikroorganismer som är vanligt förekommande i sår binder till Sorbact®, såsom Staphylococcus aureus, Streptococcus-arter, Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa och Candida albicans, inklusive MRSA¹ bakterier. Det finns inga tecken på att resistens utvecklas med Sorbact®. Sorbact® frigör inga toxiska ämnen och kan användas även på barn samt under graviditet. Det finns ett omfattande utbud av olika typer av förband och storlekar. För mer information besök gärna: www.abigo.se

Referenser:
1. Rönner AC, Curtin J, Karami N, and Rönner U. Adhesion of meticillin-resistant Staphylococcus aureus to DACC-coated dressings. J Wound Care 2014; 23(10):484, 486-488.

• Medicin, läkemedel

ABIGO Medical är ett svenskt entreprenörsdrivet läkemedelsföretag som äger, utvecklar, tillverkar och marknadsför läkemedel och medicintekniska produkter. ABIGO Medical har ett brett utbud av receptfria och receptbelagda läkemedel, en rad medicintekniska produkter bland annat inom avancerad sårbehandling, öron-näsa-hals (ÖNH) samt nutritionsprodukter vilka används vid kostbehandling av mjölkallergi hos barn. Företaget grundades 1989 av de nuvarande ägarna, bröderna Jan G. Smith och Leif Smith, båda fortfarande aktivt involverade i ledningen. ABIGOs produkter säljs och används i över 65 länder, både genom egen säljorganisation och genom samarbetspartners. Koncernens omsättning för 2015/2016 blir cirka 275 miljoner kronor och en fortsatt tillväxt förväntas, vilken återinvesteras i forskning och utveckling. För att möta den kraftigt ökande efterfrågan, bland annat på Sorbact®, investeras drygt 40 miljoner kronor för en mångdubblad kapacitet vid företagets produktionsanläggning i Askersund.

Sorbact® är ett registrerat varumärke som tillhör ABIGO Medical AB. Mer information finns på www.abigo.se.

Helena Norin

Presskontakt Corporate Communications Manager Press, PR, External communications +46 707 779133