ABK-jouren räddade julmiddagen

ABK-jouren räddade julmiddagen

En jul för några år sedan räddade ABK:s Jörgen Ernemyr julmiddagen för en familj, när han hade jouren. Att ha jour hos ABK betyder att möta både smått och stort.

– Ja, vi måste kunna både det ena och det andra. Ofta handlar det om trilskande hissar eller strömavbrott, vattenläckor eller stopp i avloppsrören, berättar han.

Jörgen är en av sexton ABK-anställda som tillhör jouren. De har lite olika praktiska bakgrunder, som elektriker eller snickare, men gemensamt är att de är lite av ”fixare”. Jörgen Ernemyr själv är i bott en styrtekniker och med en del elektrikerutbildning. I snart fjorton år har han varit med i jourgruppen.
– Det viktigaste för oss är att vi inte utför jobb där vi inte har kännedom om konsekvenserna av vårt handlande, säger han. Jouren är en sorts första hjälp för hyresgästen när något inte fungerar som det ska. Ibland tvingas de bli en Uppfinnar-Jocke för att lösa problemen.

De som har jouren går på sitt skift på måndagseftermiddagen och avslutar fredag morgon, eller också har de helgen. Det här innebär att telefonen kan ringa när som helst under dygnet, och åtskilliga är de nätter som Jörgen väckts ur sin sömn och fått rycka ut. Det kan handla om fem-sex jobb per dag och bara korta perioder av sömn. Men det kan också vara lugna gatan.  Värst är stormar som orsakar strömavbrott, eller lägenhetsbränder.
– Vi blir kallade till bränder och det är naturligtvis jobbigt för alla, men vi har en krisgrupp som vi kan kalla in vid behov, och även om vi inte har någon skyldighet, så har vi ibland möjlighet att hjälpa till med ett provisoriskt boende för de som drabbas, berättar han.

Hur var det då med julmiddagen som du räddade?
– Jo, det var en ugnslucka som gått i baklås och familjen fick inte ut julskinkan. Men det löste sig, skrattar Jörgen Ernemyr, som trivs i ABKjouren.