ABK köper Kv Mårten Persson 11 mitt i Kristianstad

AB Kristianstadsbyggen köper central fastighet av HSB Skåne

ABK köper fastigheten Mårten Persson 11 i Kristianstad av HSB Skåne. ABK tar över som ny fastighetsägare och hyresvärd den 1 oktober 2021. I fastigheten, med adress Cardellsgatan 5/Västra Vallgatan 22, finns idag fem hyreslägenheter och två kommersiella lokaler, varav den ena är HSB:s nuvarande kontor.

– Vi förvärvar en välskött fastighet på ett bra och centralt läge i Kristianstad, säger ABK:s vd Henrik Strand. Förutom hyreslägenheter har fastigheten också attraktiva ytor för kommersiella lokaler. Vi blev tillfrågade av HSB Skåne om vi var intresserade, och efter beslut i vår styrelse har vi nu förvärvat fastigheten. Vi ser fram emot tillträde och vill redan nu välkomna våra nya hyresgäster till oss på ABK.

- Att kunna ingå ännu en fastighetsaffär med ABK känns väldigt roligt. Det finns en strategi bakom varje affär och både förvärvet av Kärnmakaren och avyttringen av fastigheten Mårten Persson ingår i en mer långsiktig plan, säger Ann Irebo, vd på HSB Skåne.

ABK tar över nu gällande hyreskontrakt, alla hyresgästerna kommer att ha kvar sin lägenhet och sitt hyresavtal. Hyran kommer att vara oförändrad tills nästa årliga hyresförhandling.

– Vi har ett brett utbud av bostäder runt om i kommunen, säger Henrik Strand. Vi vill kunna erbjuda bostäder för alla. Vi ser att den här fastigheten kompletterar vårt befintliga bestånd, och vi har idag fastigheter i närheten vilket underlättar drift, service och skötsel.

Överenskommen köpesumma för fastigheten är 15,5 miljoner kronor.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar nästan 9 300 hyresbostäder och 240 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Genom dotterbolag förvaltar vi dessutom kommunala äldre- och gruppboenden och Kristianstads arena. Med över 200 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.

Henrik Strand

vd ABK 044-7803380