AB Kristianstadsbyggen lanserar historiska bildbanken Alla tiders!

AB Kristianstadsbyggen lanserar historiska bildbanken Alla tiders!

Idag lanserar AB Kristianstadsbyggen webbplatsen Alla tiders!, en plattform för att samla och visa upp historiska bilder från bolagets bostadsområden från 50-talet fram till idag. Fler än 300 bilder och filmer är publicerade, både från ABK:s egna arkiv och från hyresgäster och allmänhet som delat med sig, och mer är på gång.

– Vi vill tillsammans med våra hyresgäster och allmänheten samla vår historia i bilder och göra den tillgänglig för alla, säger ABK:s vd Henrik Strand.

Det är en brokig blandning bilder och filmer som publicerats på allatiders.abk.se: Slummen i Kristianstad innan ABK:s bildande, byggnationen av det första kvarteret, uppvaktningen av den 1000:e hyresgästen, film från när kv Flaket i Åhus byggdes 1962, "Starke Sven" Hansson som ledde ABK i 30 år och översvämningen på Österäng 2007 är bara några av alstren.

– När vi började digitalisera våra gamla bilder kände vi att vi inte bara ville ha dem för oss själva, säger Jonas Rosenberg, kommunikationschef på ABK. Så varför inte samla dem och samtidigt ge allmänheten möjlighet att ta del av historien?

En målsättning har varit dokumentera så mycket som möjligt kring motiven på bilderna. Vem syns på bilderna och vad händer?

– Här tar vi tacksamt emot namn, berättelser och även rättelser på det som är publicerat, ju mer vi vet desto mer levande blir bilderna, säger Jonas Rosenberg.

ABK kommer att fortsätta att uppmana hyresgäster och andra som har bilder, att ladda upp dem direkt på Alla tiders!

–  Vi vill tacka de som hittills delat med sig, och vi hoppas att fler vill bidra. Gärna från våra orter utanför Kristianstad, där vi inte har så många historiska bilder idag. Har man inte bilderna digitalt kan vi hjälpa till att scanna in dem, säger Jonas Rosenberg.

ABK har också fler egna bilder som publiceras allt eftersom, och i samarbete med Regionmuséet och Bo-Ingvar Jönsson kommer ytterligare ett hundratal bilder från Polyfotoarkivet att publiceras framöver.