Illustrationsskiss av kvarteret Träskon i Tollarp

AB Kristianstadsbyggens 12 nya hyreslägenheter i Tollarp blir rökfria - och är nu sökbara

I centrala Tollarp pågår bygget för fullt av AB Kristianstadsbyggens 12 nya rökfria hyreslägenheter i Kvarteret Träskon. Nu är lägenheterna sökbara på ABK:s webbplats och sista datum för ansökan är 23 november. Husen är färdiga för Inflyttning från och med 1 april nästa år.

- Vi har märkt av ett stort intresse för de nya lägenheterna, säger ABK:s vd Henrik Strand. Vi är glada att vi kan tillföra nya prisvärda hyresrätter runt om i kommunen, som dessa i Tollarp och våra populära nybyggda marklägenheter som vi hyrt ut i Färlöv under året.

De båda hyreshusen, ett tvåvåningshus och ett låghus med 1:or-3:or på mellan 34 och 66 kvadratmeter, ligger på Särlagatan 18-20 intill vårdcentralen och apoteket i centrala Tollarp.

Kvarteret Träskon blir ABK:s andra rökfria boende, vilket innebär att hyresgästerna inte får röka i lägenheten, på balkongen, i loftgång eller i andra gemensamma utrymmen.

– Vi vill att våra hyresgäster ska ha en så hälsosam och trivsam boendemiljö som möjligt, säger ABK:s vd Henrik Strand. Därför vill vi erbjuda möjligheten att bo i rökfria fastigheter.

Rökning sliter hårt på ytskikt såsom tapeter, golv och andra interiörer och kan medföra dyr renovering vid utflyttning. Införandet av rökfritt boende har tagits emot positivt, och förutom kvarteret Träskon kommer även ABK:s kommande hyreshus i kvarteret Dammlyckan i Åhus att bli rökfria.

Lägenheterna på våning två har balkong och för 2:or och 3:or är balkongen inglasad. I låghuset finns uteplats även på framsidan samt parkeringsmöjligheter i direkt anslutning till bostaden. Samtliga lägenheter har egen tvättmaskin och torktumlare, alternativ kombimaskin. Runt husen finns stor gräsyta som kan nyttjas av hyresgäster för lek eller gemenskap. Likaså finns det lekplats för de mindre barnen och sittyta avsedd för till exempel grillning.

På tvåvåningshuset sitter solceller som producerar el till fastigheten till bland annat belysning och ventilation.