Illustration av vy av Kvarteret Dammlyckan, ut mot Västra Järnvägsgatan.

ABK bygger nya kvarteret Dammlyckan mitt i Åhus

Nu har ABK påbörjat byggnation av 32 nya hyreslägenheter i Kvarteret Dammlyckan, på Västra Järnvägsgatan 12-20 i centrala Åhus. Under februari har förberedande markarbeten påbörjats och grundläggning sker från april. Uthyrning kommer att påbörjas under vintern 2022/2023 och husen planeras stå klara efter sommaren 2023.

– Vi är glada över att vara igång med det här projektet på ett fint läge i Åhus, säger ABK:s vd Henrik Strand. Vi hoppas att de här lägenheterna kommer att bli ett bra tillskott till bostadsmarknaden i Åhus.

Längs Västra järnvägsgatan löper de historiska resterna av den medeltida stadsmuren från 1300-talet. Här intill bygger vi fem hyreshus med 1:or, 2:or, 3:or och 4:or mellan 31 och 93 kvadratmeter. Ett av husen kommer att vara tre våningar, de övriga kommer att vara två våningar. I trevåningshusen kommer ett par lägenheter vara etagelägenheter i två plan. Alla lägenheter kommer att ha egen uteplats eller balkong, samt ha egen tvättmaskin/torktumlare.

Solcellerna på taken producerar el till fastigheten till bland annat belysning och ventilation men också hushållsel till de som bor i husen. Under de perioder solelen inte räcker till kommer den el som ABK levererar vara certifierad grön el.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 20 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar nästan 9 300 hyresbostäder och 240 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Genom dotterbolag förvaltar vi dessutom kommunala äldre- och gruppboenden och Kristianstads arena. Med över 200 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.