Vår norrlandssäljare Jonas berättar om rådande och kommande ljustrender inom belysning.

Fem ljustrender med Jonas

Precis som med det mesta går det trender i ljusbranschen. Vi har pratat med vår norrlandssäljare Jonas för att fråga honom om vilka fem trender han ser som är heta på marknaden just nu.

1. Positionsljus

– Positionsljus i orange eller vitt är verkligen en tydlig trend just nu och något som jag tror kommer hålla i sig. Varenda lastbil man möter har detta! Cool belysning med amerikanskt stuk och mycket ”bling bling” är verkligen hett och något många vill ha.

2. Integrerade varningsljus

– Det finns redan extraljusramper på marknaden med integrerade varningsljus, från t.ex. Lazer. Jag tror absolut att vi kommer se mer av den här trenden framöver. Vi har redan nu kunder som efterfrågar runda extraljus med integrerade varningsljus, så det finns verkligen ett växande intresse för detta. Man vill synas ännu bättre på vägarna och ha så många integrerade funktioner som möjligt, både i extraljus och arbetsljus.

3. Slimmade extraljusramper med extra allt

– Samtidigt som det finns en stor önskan från kunderna att få in så mycket ljus och integrerade funktioner i ramperna som möjligt, så vill man också att ramperna ska vara slimmade och lätt gå att fälla in i fronten. Den ska helt enkelt smälta in i bilen. Det är en stor utmaning för både oss – men framför allt för våra leverantörer - att få in så mycket ljus som möjligt i en ramp utan att den blir för stor och klumpig.

4. Fordonsanpassade kit

– Eftersom bilar idag har så mycket avancerad elektronik och utrustning så kan man inte montera belysningen likadant på varje bilmodell. Folk vill inte krångla med att själva hitta lösningar för monteringen utan köper hellre ett färdigt kit med alla komponenter som behövs, anpassat specifikt för den bilmodellen man har.

5. Ljusbild efter behov

– Det är fortfarande många som stirrar sig blind på lumen, watt och längd på ljuskäglan när man väljer extraljus. Men det är inte så att mest ljus och längst ljuskägla nödvändigtvis är bäst för just dig. Nu börjar man förstå att man ska fokusera på hela ljusbilden och välja utefter vilka behov man har och i vilka förhållanden man oftast kör. Ibland är det bättre med en bredare ljuskägla som lyser upp vid sidorna av vägen, snarare än en som lyser väldigt långt fram.