Bra däck sparar både pengar och miljö!

​Nu är det hjul(skifte) igen!

Lika säkert som det kommer en vår efter vintern ska vinterdäcken av och sommardäcken på. En del frågor som var de bästa däcken ska placeras kommer upp gång efter gång. Här får du svar på det och lite andra tips som kan förlänga livslängden på dina däck.

Bästa däcken bak

Det bästa är naturligtvis ett jämnt slitage på däcken, men rekommendationen är att de däck som har störst mönsterdjup monteras bak, oavsett om bilen är framhjuls- eller bakhjulsdriven. Detta minskar enligt flera studier risken för allvarliga olyckor på vägen. Om bilen får sladd på framdäcken sker en ev krock med större sannolikhet med framkarossen, så som bilen är byggd för att bäst klara säkerhetsmässigt. Vid baksladd är risken däremot stor att bilen snurrar runt och smällen tar i sidan av fordonet där skyddet är som minst.

Minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1,6 mm, men av säkerhetsskäl bör det vara mer. Rekommendationen är att ha minst 3 mm för att få en kortare bromssträcka och minska risken för vattenplaning vid blött väglag.

Förvara däcken svalt

Det blir allt vanligare att förvara sina däck på ett däckhotell, vilket är praktiskt och brukar fungera bra. Glöm dock inte att kontrollera vad som gäller för dina däck vid konkurs eller stöld från firman. Om du själv förvarar dina däck är regeln att de ska ligga staplade svalt, torrt och mörkt. Optimal temperatur för däcken är mellan 15 och 25 grader.

Kolla däckens lufttryck ofta

Det är lätt att tänka att när hjulen är på är allt klart för säsongen. Det finns dock flera viktiga anledningar att kontinuerligt kontrollera däckens lufttryck:

• Köregenskaperna. Väghållningen blir bättre med rätt lufttryck och olycksrisken minskar.
  • Bränsleförbrukningen. Med rätt lufttryck minskar både avtrycket på miljön och i plånboken.
  • Livslängden. Slitaget på däcket ökar vid fel lufttryck och så även risken för snedslitna däck.

Bäst är att mäta lufttrycket när däcket är kallt. Kom i håg att olika bilar har olika rekommendationer för lufttrycket. Rätt däcktryck hittar du i bilens instruktionsbok.

Tillfällig förlängning av tidsfristen till den 30/4

På grund av den rådande Corona-krisen har Transportstyrelsen beslutat om ett generellt undantag från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när dubbdäcken ska tas av skjuts upp med två veckor, från den 15 april till den 30 april 2020.