Med extraljus ser du djur på vägen i tid

Öka din säkerhet – lys upp vägen

Viltet på vägarna ökar och så även olyckorna. Under 2018 inträffade hela 63750 inrapporterade olyckor i landet (Nationella Viltolycksrådet). Djur är oberäkneliga, men det finns en del hållpunkter att följa för att undvika tillbud.

Anpassa hastigheten

Djur kommer plötsligt och ofta från skymda lägen. Genom att anpassa hastigheten på vilttäta sträckor ökar chansen att få syn på djuret och hinna bromsa i tid. Förutom kortare bromssträcka innebär lägre hastighet också att kraften i kollisionen minskar och liv kan räddas om krocken är ett faktum.

Håll avståndet

Det är viktigt att vara uppmärksam på markerna runtom vägen. Om man ligger för nära framförvarande bil minskar vidvinkelseendet och det är svårare att se djur som rör sig längs vägen. Bra att tänka på är att reflexstolparna ger en indikation om avstånd, men också att ifall reflexerna plötsligt inte syns kan det bero på att ett djur står i vägen.

Se över bilens ljus – få bättre sikt med extraljus

Nyckeln till att undvika viltolyckor är att upptäcka djuren i tid. Med bra extraljus ser du dem tidigare och kan undvika olyckor. Det handlar dock inte enbart om mängden ljus lampan avger, utan också hur det fördelas över vägbanan. Det finns olika typer av extraljus där reflektorn sprider ljuset antingen till en lång smal stråle eller en kortare, men med bredare ljusbild. Dessa varianter kombineras med fördel så att föraren har god sikt både långt fram och längs med sidorna av vägen. En del nya extraljus i LED har dock både längden och bredden i ljusbilden så att en dyrare lampa ändå kan bli ett prisvärt val när inte lika många behövs monteras för att säkra sikten. Generellt håller de största varumärkena som NBB också högst kvalitet både vad gäller ljusbild och kvalitet.

Lär dig djurens beteende

Vid gryning och skymning är mest vilt ute och då är det extra viktigt att ha ögonen med sig. Vildsvin som ökar på många håll i landet är dock mest aktiva under dygnets mörka timmar. Kom ihåg att många djur är flockdjur, där ett dyker upp kommer ofta fler strax efter.

Många djurs ögon reflekterar strålkastarljuset så att de syns när de träffas av ljuset från bilen. Det gäller dock inte vildsvin som har samma typ av hornhinnor som vi människor. Med en ökande vildsvinsstam i Sverige är det därför viktigt att inte förlita sig på ögonreflektioner utan att man också aktivt är uppmärksam på terrängen runt vägen.

Om olyckan är framme

Det är lag på att ringa 112 och anmäla viltolyckor, även om djuret är till synes oskatt. Om djuret ligger på eller längs med vägen, sätt ut en varningstriangel för att varna medtrafikanter. Om det har sprungit iväg är du skyldig att markera ut platsen, gärna med en viltolycksremsa du kan hämta på till exempel polisstationer, bilprovningsstationer och förarprovskontor. Du kan även skriva ut en enklare variant på viltolycka.se.