Tips för en skön sommar på vägarna

Tips för en skön sommar på vägarna

Även om pandemin (förhoppningsvis) så sakteliga släpper taget om oss, så är vi nog många som även denna sommar kommer semestra på hemmaplan. Med många semesterfirare på vägarna gäller det att planera sin bilsemester så att den blir både säker och bekväm. Här är våra bästa tips!

Kolla bilen

Innan avfärd bör du se till att bilen är redo för många mil på vägarna. Värt att kolla upp är t.ex. att lufttrycket i däcken är bra, att blinkers och lampor fungerar och att kylarvätska, spolarvätska och olja är påfyllt. Bra också att kolla upp så att du har första hjälpen-kit, varningstriangel och varselväst i bilen om olyckan skulle vara framme.

Håll stämningen på topp

Tråkig stämning i bilen gör en lång bilresa ännu längre. Därför är vårt bästa tips att planera färden så gott det går t.ex. genom att ha bokat övernattning. Med många hemestrare i farten är risken stor att hotell och campingstugor är bokade sedan länge och att stå utan sovplatser vid dagen slut är garanterat en riktig stämningsdödare. Se också till att vara utvilad när du kör, ta regelbundna pauser för både toalettbesök, kaffe och sträcka ut rastlösa ben. Ladda surflatta och mobiler, preppa med dryck och valfritt snacks och låt alla familjemedlemmar komma till tals när det gäller val av musik. Och för all del, ta med reservnyckeln till bilen. Det är svårt att tänka sig något mer retligt än att förlora nyckeln och inse att extranyckeln är kvar där hemma.

GPS - din interaktiva kartläsare

På tal om stämningsdödare så är tiden då en person fick vara kartläsare i bilen, tack och lov sedan länge förbi. Om du inte har en fristående eller integrerad GPS i bilen finns det många bra varianter för mobiltelefonen. Se bara till att ha en bra mobilhållare så att du enkelt kan följa anvisningarna på skärmen utan att ta fokus från vägen. Det är också bra att ha en USB-ladapter som kan kopplas in i cigarettuttaget så att du kan ladda mobilbatteriet.

Handsfree för ökad säkerhet

Att man inte får hålla i mobilen och köra bil samtidigt är en självklarhet. Se därför till att mobilen är uppkopplad via bluetooth eller att du har handsfree till hands om du får ett samtal. Om du använder hörlurar så se till att de inte stänger ute omgivande ljud allt för mycket då det utgör en säkerhetsrisk.

Kylbox - guld värd en varm sommar

Något som hör bilsemestern till är fikastopp längs vägen med medhavda mackor och kaffe. En bra kylbox är guld värd vid dessa tillfällen och passar så klart lika bra för campingtrippen, husvagnen och sommarstugan. Det finns varianter i alla prisklasser, från de allra enklaste med kylklampar till olika modeller av eldrivna kylboxar som enkelt kopplas in i bilens cigarettuttag.

hur du håller dig säker vid eventuella tillbud

saker som kan vara bra att ha i bakluckan om olyckan är framme

hur du undviker viltolyckor.