Elda säkert i sommar

Elda säkert i sommar

Med en brandsläckare eller brandfilt nära till hands är det betydligt enklare att förhindra att bränder uppstår – och framförallt att de sprids. En varm och torr sommar kan en brand få förödande konsekvenser i skog och mark och i värsta fall även drabba människor fysiskt eller materiellt. Vi reder ut vad det är för skillnad mellan olika brandsläckare och delar även med oss av några bra tips att tänka på för att förhindra att en brand utomhus inträffar.

För att släcka en begynnande brand och hindra att den sprider sig är det viktigt att ha någon form av utrustning nära till hands. Med en hink med vatten kan du komma långt men ibland kanske det finns behov av något som varar längre och kväver elden mer effektivt. Med en bra brandsläckare vid din sida kan du känna dig betydligt mera säker om olyckan skulle vara framme. Vilken brandsläckare du ska investera i beror helt på var den ska placeras och därmed vilken typ av brand som kan tänkas uppstå i närheten.

Pulver- eller skumsläckare?

Pulversläckare är enkla att hantera även för den som är ovan, och anses släcka bränder bäst och mest kostnadseffektivt. De passar därför bra för fasta material som ofta finns i fritidshus, fordon och båtar. Nackdelen med en pulversläckare är å andra sidan att pulvret tar sig in i minsta skrymsle och vrå och därmed är svårt att städa bort när branden väl är släckt.

När det gäller att bekämpa bränder i skogen rekommenderar Skogsbruket och Brandskyddsföreningen skumsläckare. De anses ha en mer genomträngande och filmbildande förmåga och är därför särskilt bra för släckning av bränder i skog och mark som består av mer porösa, sugande material som mossa och torv. Skumsläckare är även bättre att använda vid blåst då skum sprids och fördelas lättare än pulver. Vid brand i vätskor som t.ex. olja och bensin är skumsläckaren också det bättre valet.

Vilken storlek på brandsläckare ska jag ha?

En större brandsläckare innehåller av förklarliga skäl mer släckmedel och kan också mer effektivt bekämpa en brand. För en ovan användare kan en för stor brandsläckare bli tung och otymplig att hantera och det kan därför vara klokt att satsa på en något mindre släckare. Pulversläckarens storlek anges i kilogram (kg) medan skumsläckarens anges i liter (l). Den vanligaste storleken för pulversläckare är 2, 6 eller 12 kg och de vanligaste för skumsläckaren är 6 eller 9 l.

Värt att notera är att skumsläckare har en lägre släckningskapacitet än pulversläckaren vilket i praktiken betyder att en 9 liters skumsläckare endast klarar av att släcka en hälften så stor brand som en 6 kilos pulversläckare.

Klassning av brandsläckare

Brandsläckare är avsedda för bränder i olika material. Har släckaren en A-märkning så betyder det att den är till för att släcka material som papper, textil och trä, B är till för vätskor och C för gasbränder. Det finns också brandsläckare som är märkta med t.ex AB eller ABC och är då lämpade att användas vid bränder av flera olika material. För privatpersoner är A-klassmärkningen den vanligaste och viktigaste. Man testar A-släckarens effektivitet genom att tända upp ett bål som är 0,5 m bred och 0,5 m hög. Siffrorna som står före A i märkningen indikerar hur lång sträcka av bålet som brandsläckaren klarar av att släcka. En släckare med klassningen 55A klarar att släcka ett bål med bredden 0,5 m, höjden 0,5 m och längden 5,5 m. För privatpersoner rekommenderas en 6 kg pulverbrandsläckare med effektivitetsklass 43A för bostad och fritidshus.

Generella tips

Det bästa är så klart att det inte uppstår en brand alls. Genom att tänka dig för innan du eldar kan du minska risken för att en brand uppstår och sprider sig.

● Håll koll på reglerna

Risken för brand varierar i olika delar av landet, regler för hur man får lov att elda utomhus likaså. I vissa kommuner är det bara tillåtet att elda vissa veckor på året. Ta därför för vana att kolla på kommunens hemsida om vad som gäller där just du befinner sig. Där brukar det också finnas aktuell information om det för tillfället råder eldningsförbud eller liknande.

● Håll avstånd

Det senaste året har det pratats mycket om att hålla avstånd. Även när det gäller eldning är avståndet viktigt. När du gör upp eld bör du hålla ett ordentligt avstånd till så väl tält och förtält som till tändvätska och lättantändliga material. Glödande kol och rök från annat träbränsle ger ifrån sig giftig koldioxid som du ska undvika att få in i tält, husvagn och sommarstuga. På campingplatser är det också viktigt att hålla ett säkerhetsavstånd mellan tält och husvagnar så att elden inte sprider sig mellan grannarna om det börjar brinna någonstans.

● Håll koll på elden

Ska du elda, oavsett om det är inomhus eller utomhus är det din skyldighet att aldrig lämna elden oövervakad. Grillkol och brasor kan behålla värme och glöd i flera dygn efter eldning. Se därför till att glöden är ordentligt släckt innan du lämnar platsen.

Läs mer om eldning på fritiden på Brandskyddsföreningens hemsida.