Som en blixt från klar himmel har BriodLights dykt upp på den svenska belysningsmarknaden. Vi har pratat med Henrik Fransson, produktutvecklare på BriodLights och hjärnan bakom varumärket.

Vi har träffat hjärnan bakom BriodLights

Som en blixt från klar himmel har BriodLights dykt upp på den svenska belysningsmarknaden. Med modern design, hög kvalitet, prisvärda produkter och en vision om ett belysningsvarumärke där hållbarhetstänket ska vara centralt, tar BriodLights upp kampen mot jättarna i branschen. Vi har pratat med Henrik Fransson, produktutvecklare på BriodLights och hjärnan bakom varumärket.

Behövs verkligen ett till varumärke med fordonsbelysning på den svenska marknaden?
– Idén till BriodLights föddes för ett antal år sedan för att vi såg ett behov av ett varumärke där kvalitet, prestanda och pris går hand i hand. På dagens marknad är belysningen antingen av riktigt hög kvalitet men också till ett riktigt högt pris, eller så är det billiga lampor där kvaliteten inte håller måttet. Med BriodLights vill vi fylla igen det glappet genom att erbjuda belysning som står för kvalitet och prestanda men som säljs till ett skäligt pris.­

Vilken respons har ni fått på BriodLights?
– Responsen så här långt har varit övervägande positiv! Det som är mest negativt är att vi har för få artiklar på lager – vi säljer slut på dem alldeles för snabbt! Vilket så klart är ett angenämt problem.

Hur jobbar BriodLights med hållbarhet?
– Vi jobbar framför allt med att ta bort plast ur förpackningarna. Det är här vi kan göra mycket nytta! Om det funkar med produkten så byter vi alltid ut plasten i huset och linsen mot metall eller glas.

Hur tänker du när du tar fram en ny lampa? Hur går hela processen till?
– Det börjar alltid med att vi ser ett behov, antingen ett uttalat behov från våra kunder eller säljare eller också att vi själva tycker att en produkt saknas i sortimentet. Därefter börjar en process där man konstruera lampan i huvudet. Den största utmaningen är sedan att hitta en fabrik som kan utveckla produkten och säkerställa att den lever upp till våra kvalitetskrav. Det är dessutom jätteviktigt att fabriken i sig lever upp till våra krav på arbetsvillkor och miljö.

Edge-rampen är anpassad till de nya WLTP-kraven. Det här är ett ganska nytt område för många. Vad är egentligen WLTP och vad innebär de nya kraven?
– Enkelt förklarat så kan man säga att WLTP är ett nytt sätt att mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp där bland annat luftmotstånd och vikt räknas in. En tyngre bil med mycket luftmotstånd gör att dessa värden höjs. Ett högt värde är dåligt för både miljö och ekonomi, därför vill man att extrautrustning på bilen ska vara så lätt som möjlig och skapa så lite luftmotstånd som möjligt. BriodLights Edge-ramp är anpassad för just detta! Med en vinklad front följer ledrampen fordonets ursprungliga aerodynamik så att luftmotståndet blir så litet som möjligt och dessutom är rampen väldigt lätt.

Var ser du BriodLights om fem år? Vilka planer finns det för varumärket?
– Vårt mål är att BriodLights ska vara förstahandsvalet när det kommer till fordonsbelysning på den svenska marknaden. På sikt vill vi att det ska vara ett komplett varumärke där det finns många prisvärda och bra tillbehör till fordonsmarkanden som täcker in varje behov inom området.