Academic Work har bemannings- och rekryteringsbranschens nöjdaste kunder

För 9:e året i rad har Academic Work bemannings- och rekryteringsbranschens nöjdaste kunder. Det framgår av Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga undersökningen som publicerades tidigare idag.

Svenskt Kvalitetsindex mätning visar att bemanningsbranschens kunder generellt är nöjda med sina leverantörer. I år har branschen lyckats öka sin kundnöjdhet, och bäst är Academic Work med en kundnöjdhet på 70,4 i jämförelse med branschsnittet på 69,3.

– Det känns fantastiskt att återigen få ett kvitto på att vi lyckas allra bäst med att leva upp till kundernas förväntningar. Vi försöker hela tiden lyssna till våra kunders behov och hitta nya och ännu bättre sätt att lösa deras kompetensutmaningar, säger Magnus Wingmark, vd på Academic Work Sverige.

Studien visar att det inte bara är viktigt att lyckas förmedla rätt person med rätt kompetens till kunden utan att hanteringen runtomkring är minst lika viktig.

– Våra medarbetare är anledningen till att vi fortsätter vara starka. De gör en enorm insats när det kommer till att ge service i toppklass, bygga den starkaste kundrelationen och hitta den bästa lösningen för varje enskild kund, fortsätter Magnus Wingmark.

Bemanningsbranschen har relativt högt förtroende och har hållit en jämn nivå i kundnöjdhet i över ett decennium, till skillnad från många andra branscher som Svenskt Kvalitetsindex bevakar. Men nu väntas spelplanen inom branschen målas om när Arbetsförmedlingen reformeras.

– De kommande åren blir intressanta att följa i och med den stora förändring som branschen nu står inför när de privata aktörerna får ta ett större ansvar för samhällets kompetensförsörjning i och med Arbetsförmedlingens omfattande reformer, kommenterar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Även Magnus Wingmark, vd på Academic Work, kommenterar bemanningsbranschens förändrade roll och ställning på arbetsmarknaden.

– De stora utmaningar vi möter idag, inte minst i form av kompetensbrist, gör att vi behöver vara så mycket mer än bara ett bemannings- och rekryteringsföretag. Idag hjälper vi till exempel våra kunder att skapa den kompetens de behöver genom vårt utbildningsföretag Academy. Sedan vi startade Academy 2015 har vi examinerat över 1000 konsulter med skräddarsydd kompetens utifrån våra kunders behov.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100.

Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter kundnöjdheten i flertalet olika branscher och har mätt kundnöjdheten inom bemanningsbranschen sedan 2007. Rapporten om kundnöjdhet i bemanningsbranschen baseras på 1299 intervjuer gjorda under april-maj 2019.