Fredrik Bardon ny Sverige-vd för AW Academy

Academic Works systerbolag AW Academy har utsett Fredrik Bardon till ny Sverige-vd. Han tar över efter medgrundaren och tidigare vd:n Emelie Wetterwik som går vidare i karriären efter nio år i koncernen.

Sedan starten 2015 har AW Academy utexaminerat över 1500 konsulter inom affärsområdena IT, teknik och ekonomi via metoden Accelerated Learning. Affärsmodellen består av en kompetensbaserad rekryteringsprocess, kostnadsfri utbildning och garanterad tillsvidareanställning i Academic Works konsultnätverk. Ett framgångsrecept som möjliggör snabba karriärskiften inom branscher i stort behov av ny kompetens och som bidrar till att både arbetstagare och företag uppnår sin fulla potential. Genom åren har över 350 företag har tagit in ny kompetens från AW Academy däribland Swedbank, CGI, H&M, Bonnier och Trafikverket.

– Jag är väldigt glad för den här spännande och utmanande möjligheten. Emelie och hennes team har gjort ett enormt jobb sen starten 2015 och jag ser fram emot att bidra till att göra framtiden för AW Academy minst lika framgångsrik som den varit hittills. I min tidigare roll som Branch Manager för Academic Work i Stockholm har jag kommit i kontakt med den fantastiska affärsmodellen och vet vad den betyder för såväl deltagare i programmen som för de mottagande kunderna. Jag ser fram emot att ta nästa kliv i AW Academys utveckling tillsammans med teamet, säger Fredrik Bardon, tillträdande vd på AW Academy

För närvarande befinner sig AW Academy i en spännande tillväxtfas där nya erbjudanden utvecklas för att ta verksamheten till nästa nivå. Ett exempel på detta är bland annat initiativ inom up- och reskilling samt insatser för att tillgängliggöra effektiv utbildning till ännu bredare målgrupper.

– Det sägs ju att man ska lämna med flaggan i topp, och det är verkligen med den känslan jag lämnar vidare ansvaret för AW Academy. Det har varit fantastiskt att bygga upp AW Academy till det bolag som det är idag och samtidigt få se det beteendeskifte som skett hos företag runt om i Sverige, som idag är mycket mer öppna för att rekrytera personer baserat på förmågor, kunskap och potential. Det känns hoppfullt inför framtiden i och med att kompetensbristen kommer vara en fortsatt utmaning i en rad olika branscher, inte minst inom IT. Jag ser fram emot att följa hur AW Academy fortsättningsvis kommer spela en avgörande roll i lösningen, säger Emelie Wetterwik, tidigare vd på AW Academy.

AW Academy finns, förutom i Sverige, idag även i Finland, Norge samt Tyskland. Fredrik Bardon tillträdde som ny vd 2 mars.