Lena Olving ny styrelseordförande för Academic Work

Lena Olving, koncern-VD för det noterade teknikföretaget Mycronic AB, blir ny styrelseordförande för Academic Work Holding AB. Det beslutades på bolagsstämman den 12 april. Olving efterträder Anders Jonsson som lämnar ordförandeposten efter 19 år.

Lena Olving har bred erfarenhet av att leda tillväxtbolag, däribland Saab AB (publ) och Volvo Personvagnar AB. Sedan 2013 är hon koncern-VD för det noterade teknikbolaget Mycronic vars aktiekurs mer än tretton-dubblats under hennes ledning. I maj lämnar Olving VD-posten, men hennes styrelseengagemang fortsätter. Olving blir nu styrelseordförande för Academic Work Holding AB och efterträder Anders Jonsson som beslutat sig för att lämna ordförandeskapet men stannar kvar i styrelsen.

– Jag ser verkligen fram emot att jobba som styrelseordförande för Academic Work. Jag tycker att Academic Works affärsidé är fantastisk och det ska bli spännande att få vara en del av koncernens utveckling. Mycronic har varit kund till Academic Work under många år, så jag vet vilken professionell och kompetent organisation det är, säger Lena Olving.

Lena Olving har tidigare varit VD för Samhall Högland AB, Vice VD och operativ chef för Saab AB (publ) och har 25 års erfarenhet från Volvo Personvagnar AB varav sju år i koncernledningen. Utöver ordförandeskapet i Academic Work Holding AB är Olving styrelseordförande för Kungliga Operan och aktiv i flertalet bolagsstyrelser t.ex. Investment AB Latour, Assa Abloy AB och Munters AB, alla noterade på Nasdaq Stockholm.

– Lenas långa erfarenhet av styrelsearbete, i kombination med kunskap från operativa roller inom komplexa globala organisationer, kommer att vara en stor tillgång för styrelsen och hjälpa oss att ta de rätta strategiska besluten för att nå våra önskade positioner. Jag är väldigt glad och stolt att Lena har accepterat styrelsens förslag att ansluta sig till Academic Work-koncernen som vår nya ordförande. Jag vill samtidigt tacka Anders Jonsson för hans tid som ordförande. Vi är tacksamma att få ha kvar honom i styrelsen, säger Johan Skarborg, grundare och koncern-vd för Academic Work.

Academic Work Holding AB är moderbolag till Academic Work Solutions AB som inrymmer koncernens kärnverksamhet: rekrytering och bemanning, samt Academic Work X som inrymmer Academy, Digitalent och Happo. 2018 omsatte Academic Work-koncernen 3,7 miljarder kronor. I styrelsen för Academic Work Holding AB ingår sedan tidigare Anders Jonsson, Johan Skarborg, Jeremias Andersson, Henrik Borelius och Eric Persson.

• Finans

• bolagsnyheter

Academic Work grundades 1998 och är idag det näst största bemanningsföretaget i Sverige på tjänstemannasidan. Vi rekryterar och hyr ut studenter och akademiker i början av karriären – young professionals. Sedan starten har vi hjälp över 130 000 till jobb och våra kunder med lika många kollegor.

Academic Work finns idag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Schweiz. 2018 omsatte vi 2,5 miljarder kronor i Sverige och totalt 3,7 miljarder kronor i koncernen.

Läs gärna mer på www.academicwork.se