Radondagen 2022 – uppskattad och välbesökt

Radondagen gick av stapeln den 16 mars. Fokus detta år var arbetsplatser och egna hem. Totalt deltog 120 personer varav 80 på plats fysiskt, resterande var med digitalt. På plats fanns också flera utställare.

Radondagen arrangeras av Svensk Radonförening och är en konferens för de som arbetar med och är intresserade av radon och radonrelaterade frågor.

Dagen öppnades med en presentation av Dag Sedin, ordförande i Svensk Radonförening. Dag talade bland annat om Svensk Radonförenings aktuella arbete och mål för verksamheten de kommande åren. Han berättade även om den nya informationsfilmen "Lär dig mer om radon" som tagits fram. Syftet med informationsfilmen är att lära dig vad du kan göra för att upptäcka och åtgärda höga radonnivåer i din inomhusmiljö.

Efter det talade Larisa Mileshina och Johanna Persson från Strålsäkerhetsmyndigheten om den nya metodbeskrivningen samt tillsynen för radon på arbetsplatser. Kirlna Skeppström Bjerking som arbetat med radonrelaterade frågor i över tjugo år och Dr. Karin Lindberg från Karolinska Institutet talade om radon och lungcancer. Båda belyste lungcancer som orsakas av långvarig exponering av förhöjda radonhalter.

Utöver detta föreläste Bo Thunholm från Sveriges Geologiska Undersökning i Uppsala om radon i vatten. Britt-Marie Karlsson från Trollhättans kommun berättade om hur tillsynen i en kommun fungerar och Niklas Dalgrip från SISAB i Stockholm berättade om åtgärder och optimering av radonhalten på Stockholms skolor.

Dagen bjöd även på paneldebatt! Caroline Szyber moderator, Larry Söder (KD), Roger Hedlund (SD), Ola Johansson (C) och Leif Nysmed (S) deltog i debatten. Den stora frågan gällde radonbidraget som inte längre går att söka. I årets budget finns inga resurser avsatta för bidraget. Tre av fyra politiker ansåg att bidraget ska vara kvar. Panelen var eniga om att radonbidraget eller något liknande behövs och publiken höll med. Alla var även överens om att man skall ha rätt att veta rätt radonhalt när man köper en ny fastighet. Dagens avslutades med en sammanfattning av Dag Sedin.

Radondagen var lyckad och uppskattad och gav tillfälle till både ökad kunskap och utbyte av erfarenheter!