Radonmätning flerbostadshus

Som ägare av flerbostadshus ansvarar du för att kontrollera radonhalten i inomhusluften (enligt miljöbalken 26 kap. 19 §). Att mäta är något som du enkelt och billigt kan göra själv men känner du dig osäker på processen eller känner att du kanske inte hinner så hjälper vi gärna till!

Radonhalter över det nationella rikt- och gränsvärdet 200 Bq/m3 utgör en hälsorisk och därför är det viktigt att fortlöpande planera och kontrollera sina fastigheter. Radonmätningen ska genomföras i minst 60 dagar under perioden 1 oktober till 30 april (eldningssäsongen) för ett tillförlitligt årsmedelvärde. I fråga om bostäder i flerbostadshus ska fastighetsägaren optimera strålskyddet enligt Strålsäkerhetsmyndigheten, detta genom att vidta åtgärder så att radonhalten hålls så låg som det är möjligt. Om radonhalterna överstiger gällande gräns- och riktvärden bör en utredning göras för att ta reda på orsakerna till de förhöjda halterna.

Det finns tre saker som är viktiga för att uppfylla myndighetens krav:

1. En korrekt beräkning av antal lägenheter som ska mätas
2. Att varje huskropp beräknas separat
3. Att alla lägenheter med markkontakt mäts

Vi erbjuder bostadsrättsföreningar, byggbolag och flerbostadshusägare två alternativ:

1. Komplett service - vi tar hand om hela processen!
I komplett service ingår beräkning av antal mätpaket, planering, avisering, placering, insamling, protokollskrivning och analys av ett ackrediterat laboratorium. Vi tar även hand om mätresultat och rapportskrivning samt kommunikationen med miljökontoret. Ni får också kostnadsfri rådgivning om det visar sig att det finns förhöjda radonhalter.

Om så önskas kan vi placera ut radondosor på kvällar och helger vilket har flera fördelar. De boende slipper ta ledigt från jobbet och ha främmande personer i sitt hem när dom inte är på plats. Vi kan upplysa, förklara och svara på de boendes frågor. Dessutom behövs inte någon nyckelhantering i de flesta fall vilket underlättar både för de boende och för oss.

2. Gör det själv-paket
I gör det själv-paketet ingår gör det själv-guide, kalkylator för flerbostadshus, checklista, mätinstruktioner samt information att skriva ut och sätta upp på anslagstavlan till de boende. Kostnadsfri rådgivning vid förhöjda halter ingår även här.

ACATRAIN Radonmätning AB erbjuder ackrediterad radonmätning – från planering och mätning till besiktning och åtgärdsförslag. Målet med vår verksamhet är en hälsosam inomhusmiljö för så många som möjligt på ett kostnadseffektivt sätt. Mer information om radonmätning i flerbostadshus hittar du på radonmätning.se. Välkommen att besöka och kontakta oss!