AccorHotels lyxhotell Swissôtel Berlin hjälper stressade och jetlagade resenärer till en god natts sömn med sömnprogrammet ”DeepSleep”

Som resenär är en god natts sömn en förutsättning för en lyckad vistelse. På AccorHotels lyxhotell Swissôtel Berlin tar man lite extra väl hand om sina stressade företagsresenärer och jetlagade semesterfirare. Genom sömnprogrammet "DeepSleep" ger hotellet sina gäster rätt verktyg för en god natts sömn.

DeepSleep är ett vetenskapligt baserat koncept som tagits fram av somnologen Dr. Michael Feld med målet att uppnå en bättre och mer hälsosam sömn. Genom en unik kombination av effektiva åtgärder har Dr. Feld utvecklat ett hälsopaket som bidrar till en hälsosam sömn som förbättrar både den fysiska och mentala återhämtningen.

Behandlingen börjar på morgonen med en ljusbehandling där gästen får spendera 30 minuter framför en ljus lampa (10 000 lux). Därefter serveras en speciellt framtagen dryck som innehåller en blandning av uppiggande örter. För den som vill erbjuds här även aromterapi med citrongräsessenser och citrusoljor som är till för att öka prestationsförmågan, energin och humöret.

De flesta människor upplever ett energitapp någon gång mellan 14:00 till 16:00. Detta kan framgångsrikt förebyggas med hjälp av en 20-30 minuter lång powernap i Swissôtel Berlins PowerNap Lounge där stressade chefer och trötta semesterfirare kan fylla på sina energireserver i “Inemuri Loungers” – en typ av sömnsoffor som är speciellt utvecklade i samarbete med sjukgymnaster och sömnexperter.

För att minska de mentala och fysiska spänningsnivåerna erbjuds även andningsterapi under kvällen där gästen under 30 minuter får andas in tunn luft från en bergluftsgenerator. Inandningen av tunn luft gör att blodkärlen vidgas vilket sänker blodtrycket och underlättar för en djupare sömn. Kvällen kompletteras sedan med en hälsodryck och avslappnande aromterapi med lavendel och pelargon.

Slutligen ersätts den vanliga kudden med en unik ljudkudde som spelar så kallade "binaural beats" vilket ökar nivån på avslappnande sömnhjärnvågor under natten.

DeepSleep är ett av flera initiativ som utformats för att vägleda AccorHotels gäster runt om i världen till en avslappnande och hälsosam livsstil under deras vistelse. Här är några andra:

Pullman Wellness | Nyligen lanserade Pullman ett hälsoprogram för att hjälpa sina gäster att sova bättre, äta nyttigare, träna mer och ta del av avslappnande spa-behandlingar. Läs mer här

Dreamy Pillows | Swissôtels koncept "Dreamy Pillows" hjälper hotellets gäster att hitta den kudde som passar just dem. Med ett stort utbud av kuddar kan gästerna välja sin personliga favorit för en djup, vilsam och avkopplande sömn. Läs mer här

Vitality Week | Varje vår firas "Vitality Week" på Swissôtels runt om i världen. Under en vecka full av inspirerande aktiviteter och tjänster får hotellens gäster möjlighet att rena kropp och själ. Läs mer här

Närodlat på Mercures hustak | På Mercure Paris Boulognes hustak växer det så det knakar. Här skördar hotellet sina egna närodlade råvaror som sedan används av hotellets restaurang. Ekologiskt och nyttigt! Läs mer här

• Dryck

• swissôtel