AccorHotels höjer ambitionsnivån i hållbarhetsprogrammet Planet 21

Minskning av matavfall med 30 procent, 100 procent miljövänliga nya byggnader och renoveringar samt egna grönsaksodlingar på tusen av sina hotell – detta är några av AccorHotels nya mål som ska uppnås fram till 2020 i hållbarhetsprogrammet Planet21.

– Tack vare det engagemang som våra team visar över hela världen i arbetet kring Planet21 har vi fram till idag uppnått mycket goda resultat i vårt hållbarhetsarbete. Nu ökar vi våra ambitioner ytterligare inför kommande femårsperiod. Genom att mobilisera våra medarbetare, gäster, partners och de lokala samhällen där vi finns satsar vi tillsammans på att uppnå en ännu mer hållbar verksamhet, säger Sébastien Bazin, styrelseordförande och koncernchef för AccorHotels.

Efter programmets första fas, som pågick mellan 2011 och 2015, har hotellgruppen uppnått två tredjedelar av de 21 mål som sattes och över 90 procent av hotellen globalt deltar i arbetet. Exempelvis har följande resultat uppnåtts på global basis fram till slutet av 2015:

• Minskad vattenkonsumtionen med 9 procent
  • Minskad energikonsumtionen med 5,3 procent
  • Minskade CO2-utsläpp med 6,2 procent
  • Samtliga hotell deltar i hotellgruppens program WATCH som arbetar för att skydda barn från sexuellt utnyttjande
  • Fler än 4,5 miljoner träd har planterats sedan 2009.

På AccorHotels svenska hotell, exempelvis ibis Styles Odenplan och Novotel Göteborg, uppmanas gästerna extra mycket att värna om miljön. Flera lokala miljöprojekt har genomförts på hotellen, exempelvis har medarbetarna på Novotel nyligen städat utomhusmiljön kring Gamla Älvsborgs fästning. Gästerna erbjuds dessutom 10 procents rabatt på hälsosamma maträtter i restaurangen samt bjuds på ekologisk frukt.

Pressinformation om Planet21:

• planet21
  • hållbarhetsprogram
  • miljövänlig
  • hållbarhetsarbete
  • co2-utsläpp
  • ibis styles odenplan
  • novotel göteborg

Koncernen AccorHotels drivs av en passion för gästfrihet och med löftet att alla ska känna sig välkomna. Över 180 000 medarbetare på 3 800 hotell i 92 länder tar hand om tusentals gäster varje dag. AccorHotels är världens ledande hotelloperatör och erbjuder sina kunder, partners och anställda: