Pressmeddelande -

Stark årsrapport från AccorHotels 2017: Intäkt på drygt 1,9 miljarder Euro - tillväxt på 7,9 procent

Med en stabil affärsverksamhet och en mycket dynamisk utveckling under 2017, levererar AccorHotels idag en mycket stark årsrapport:

• Affärsvolym – 17,9 miljarder Euro (ökning med 19 procent)
  • Intäkt – 1,937 miljoner Euro (tillväxt på 7,9 procent lika för lika)
  • EBIT – 492 miljoner Euro (tillväxt på 10,1 procent lika för lika)
  • Nettovinst – 441 miljoner Euro (ökning med 66,4 procent)
  • 301 nyöppnade hotell med totalt 51 413 rum

– AccorHotels årsrapport för 2017 visar på ett utmärkt operativt resultat och en rekordartad utveckling, och markerar ytterligare ett stort steg framåt i vår prestation. Gruppen fortsätter att dra fördel av positiva marknadstrender och visar därmed upp en bekräftad ökning av volymer. Mot bakgrund av detta fortsätter vi även vår dynamiska resa genom att konsolidera marknadsandelar och utöka vårt serviceerbjudande för kunder och partners. Gruppen har aldrig varit så stark. Genom att utveckla vår modell ”augmented hospitality” ligger vi på framkant i en bransch som konstant är i förändring och har obegränsade möjligheter, säger Sébastien Bazin, styrelseordförande och koncernchef för AccorHotels.

Under 2017 drog AccorHotels fördel av mycket framgångsrika affärer på majoriteten av sina nyckelmarknader. Detta, samt hård kostnadskontroll, synergier från förvärvet av FRHI (Fairmont Raffles Hotels International) samt omsorgsfull styrning av digitala utgifter, ledde till en betydande ökning av de operativa marginalerna och resultaten.

Efter en rekordartad utveckling med öppnandet av 51 413 rum (301 hotell), där 94 procent går under management- och franchiseavtal (inklusive 10 000 rum för Rixos Hotels och BHG), avslutade gruppen 2017 med en portfölj bestående av 616 181 rum, 4 283 hotell och en pipeline bestående av 161 000 rum (874 hotell), där 78 procent finns på tillväxtmarknader och 47 procent i Asien och Oceanien.

Läs det fullständiga pressmeddelandet på engelska här:

För mer information:
Lotta Olofsson
PR-konsult för AccorHotels i Skandinavien
E-post: lotta@comma.se

Jan Birkelund
VP Sales M&E, Leisure-Business Travel Trade, B2B Distribution and Marketing ContentCentral Europe
E-post:jan.birkelund@accor.com

• Semester

• accor group

• Stockholm

AccorHotels är världsledare inom resa och livsstil samt en digital innovatör som erbjuder unika upplevelser vid mer än 4100 hotell, resorts och bostäder, samt över 10 000 av de finaste privata bostäderna runt om i världen. I 95 länder har koncernen kompetens som både investerare och operatör genom divisionerna HotelServices och HotelInvest. Portföljen innehåller flera internationellt kända lyxmärken som Raffles, Sofitel Legend, SO Sofitel, Sofitel, Fairmont, onefinestay, MGallery by Sofitel, Pullman och Swissôtel. Där återfinns även populära mellanklass- och boutiquehotell såsom 25hours, Novotel, Mercure, Mama Shelter och Adagio, samt ekonomiklasshotell som JO&JOE, ibis, ibis Styles, ibis budget och regionala varumärken som Grand Mercure, The Sebel och hotelF1. AccorHotels erbjuder innovativa helhetstjänster som följer kunden genom hela reseupplevelsen, inte minst genom det senaste förvärvet av John Paul, världsledande inom conciergetjänster.

Med en oöverträffad samling av varumärken och en rik historia som spänner över nästan fem decennier har AccorHotels, tillsammans med sitt globala team med mer än 250 000 engagerade medarbetare, en målmedveten passion för att alla gäster ska känna sig välkomna. Hos AccorHotels har gästerna tillgång till ett av världens mest givande hotellojalitetsprogram – Le Club AccorHotels. Hotellkoncernen är även aktiv i sitt engagemang för samhällsmedborgare, för en hållbar utveckling och solidaritet genom PLANET 21 – ett omfattande program som sammanför medarbetare, gäster och partners för att driva en hållbar tillväxt.

Accor SA är noterade på Euronext Paris (ISIN-kod: FR0000120404) och handlas i USA på OTC-marknaden (kod: ACRFY).

För nyheter om AccorHotels:

Boka hotell: http://www.accorhotels.com

Ingemar Åkesson