Ladda bilen med mobilen

Accumulate visar tillsammans med Sustainable Innovation hur man snabbt och enkelt använder mobilen för att betala laddning av elbilar.

Almedalen, Visby, 5 juli, 2010. Vid årets Almedalsvecka visar Accumulate och Sust (Sustainable Innovation) hur man enkelt och snabbt betalar för att ladda sin elbil. Via en enkel och mycket säker mobilapplikation från Accumulate laddar man upp belopp eller önskad tid för laddning direkt till elstolpen. Detta sker via en kommunikation i realtid mellan mobilapplikation och laddstolpe. Laddstolpen levereras av Fagerhult.

Betallösningen ingår som del i projektet Bilel med syftet att underlätta för introduktion och användning av laddningsbara, eldrivna fordon. Projektet stöds av Energimyndigheten.

Det behövs ett säkert, enkelt och billigt alternativ för betalningar istället för kontanter och kort för laddning av elbilar. Den smartaste och mest kostnadseffektiva sättet vi testat hittills är Accumulates lösning, där kunderna snabbt och enkelt betalar med sin mobil, säger Robert Roos, projektledare på Sustainable Innovation.

Leverantör av själva betaltjänsten är PayEx som byggt sin lösning, PayEx Mobil, på Accumulates mobila säkerhetsplattform för mobila betalningar och mobil säkerhet. Sedan juni 2009 kan man betala säkert med mobilen hos ett 50-tal handlare i Visby med omnejd och på utvalda köpställen i Stockholm och Uppsala. Fler köpställen ansluts kontinuerligt.

– Laddstolparna kommunicerar med vår betallösning i realtid. Konceptet liknar hur vi hanterar köp i varumaskiner och passar perfekt för mobilbetalningar. Förutom att det är snabbt och enkelt så minskar hanteringen av kontanter och så är det billigare och säkrare än SMS-betalningar. Med vår betallösning kan man nu göra alla former av betalningar via mobilen, i butik, online, person-till-person, för varar i varumaskin och nu även för att ladda sin elbil, säger Stefan Hultberg, vd för Accumulate.

Så här går det till

• Kunden startar sitt PayEx Mobil program i sin mobil.
  • På laddstolpen finns ett id-nummer som knappas in tillsammans med belopp/laddtid.
  • Transaktionen visas i kundens mobiltelefon och kunden godkänner genom att trycka OK, klart.

Information om transaktioner samt saldo visas via ett enkelt menyval i mobilen. Betalsättet fungerar på alla mobiler på marknaden och med alla operatörer och mobilabonnemang.

Stefan Hultberg, +46 70 350 5704, stefan.hultberg@accumulate.se.

Robert Roos, +46 76 628 5610, robert.roos@sust.se.

Om Sust

Sustainable Innovation i Sverige AB (Sust) är ett nationellt centrum för energieffektivisering i vardagslivet. Huvudsyftet är att bidra till utvecklingen av svenskt näringsliv på området genom kommersialisering av ny teknik. Läs mer på http://www.sust.se/.

Om PayEx

PayEx är en privatägd koncern inom den finansiella sektorn med huvudkontor på Gotland, Sverige. Koncernen omfattar ett flertal bolag med drygt sexhundra medarbetare i fyra länder. PayEx erbjuder betallösningar för internet-, mobil- och fysisk handel samt administrativa tjänster inom fakturering, reskontrahantering och inkasso. PayEx erbjuder även finansiella tjänster som factoring och delbetalning. Läs mer på www.payex.com.

• almedalsveckan 2010
  • accumulate
  • elbilar
  • energi
  • förnybar
  • miljövänlig
  • betala med mobilen
  • mobila betalningar
  • payex

Accumulate is a leading company in mobile payment and mobile security solutions. Examples are mobile payment, secure login, secure identification and secure card payments. With its patented OTT technology (One Time Ticket) the company helps enterprises with cost effective security and payments services using the mobile as security token.

For more information visit www.accumulate.se.

Stefan Hultberg

Presskontakt CEO General Management +46 70-3505704