Accus Ljusreklam vinner Malmö Stads skyltpris för femte året i rad

Vi på Accus Ljusreklam är väldigt stolta över att för femte gången i rad förärats Malmö Stads skyltpris. Denna gång är vinnaren den tredelade skyltanläggningen som pryder Cementas nya silo med adress på Hemsögatan – tillsammans utgörande ett nytt landmärke för staden Malmö som genom skyltarna och kompletterande fasadbelysning är ett väl synligt inslag i stadsbilden dag som natt.

Profileringen av silon ifråga har inneburit en av våra största tekniska utmaningar hittills. Byggnaden i fråga är Malmös andra högsta med sina 90 meter och har blivit ett nytt landmärke för vår stad, prytt av 3 stycken skyltar av samma utförande. Desamma är 30 meter långa med 4 meter höga bokstäver. Formatet gjorde att skyltarnas byggdes ihop på plats och därefter lyftes på plats med hjälp av två stora samverkande kranbilar.

För att säkerställa drift och en säker arbetsmiljö vid framtida service av skyltarna, finns all teknik samlad i specialtillverkade ventilerade skåp längst uppe i silons serviceutrymmen. Dolt kablage av mycket grov dimension förser skyltarna med lågvoltspänning, för att försäkra att hela anläggningen får en korrekt och stabil strömtillförsel.

Själva skyltarna har ett skyddande yttre hölje av perforerad aluminium över sina vita akrylfronter, dels för att uppnå en svart och blå dageffekt och att likväl kunna genomlysas för en klarvit natteffekt, men också för att säkerställa hållbarhet och funktion under alla tänkbara väderomständigheter.

Resultatet av vårt arbete i Malmö har glädjande nog redan gett upphov till att vi också fått förtroendet att formge andra stora skyltanläggning för koncernen Heidelberg Cement Group – för en nybyggd silo i staden Tema i afrikanska Ghana.

Våra tidigare vinnande kandidater för Malmö Stads skyltpris har varit: Möllans Ost vid Möllevångstorget (2012), Juicenmore vid World Trade Center (2011), Kullander vid Fridhemstorget (2010), exteriört skyltkoncept för Entré (2009) och dessförinnan också för kaféet Pronto vid Lilla Torg (2006).