Nytt projekt för Trafikverket i Götatunneln

AcobiaFLUX har tecknat avtal med Trafikverket för ett nytt projekt beträffande brandbekämpningssystem i Götatunneln i Göteborg. Projektet drivs som ett antal totalentreprenader där flera aktörer tillsammans med beställaren samverkar för bästa möjliga genomförande. AcobiaFLUX del i projektet avser totalentreprenaden för utförande av styr- och övervakningssystem till brandbekämpningssystemet. AcobiaFLUX är mycket stolta över att vara leverantör till Trafikverket även denna gång. Vi har genom detta samverkansprojekt tagit steget till en annan typ av leverans inom Infrastruktur där vi tillsammans med kunden arbetar fram den bästa lösningen, säger Hanna Mandir, Affärsområdeschef Infrastruktur.

Trafikverket beskriver att med ett installerat brandbekämpningssystem kan nuvarande säkerhetskoncept uppdateras. Syftet med ett brandbekämpningssystem är att begränsa en eventuell brand i väntan på räddningstjänstens insats. Konsekvensen av en eventuell brand minskas även väsentligt vilket möjliggör en tidigare trafiköppning efter en brandhändelse (Källa: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/e45gotatunneln/).

Läs mer om vårt affärsområde Infrastruktur.
Se filmen om vad vi kan göra för Infrastrukturen.