"Värme är det bästa mot smärtan"

"Värme är det bästa mot smärtan"

Sedan 1998 har Anna-Lena levt med diagnosen SLE, en sjukdom som medför perioder av stark reumatisk smärta. Under några veckor fick hon prova en värmeväst och lade genast märke till flera positiva förändringar.

"Värme är A och O för personer med reumatisk värk", berättar Anna-Lena som använt en värmeväst för att behandla sin smärta. Till skillnad från vanliga plagg som bara isolerar, innehåller denna typ av väst gömda element som ger en effektiv värme tack vare att de sitter så nära inpå kroppen.

– Tidigare har smärtan varit så illa att jag varit tvungen att gå upp mycket tidigare på morgonen bara för att kasta mig ner i ett varmt bad. Värmen gör det lättare att uthärda smärtan och det gör mig mindre stel i kroppen, men det blir väldigt omständligt att behöva bada hela tiden, säger Anna-Lena.

Värmen följer med överallt

Värmevästen ger Anna-Lena möjligheten att ta med sig värmen vart hon än går. På jobbet som teamleder för en lagerverksamhet är det extra tacksamt att kunna reglera västens värme.

– Jag har alltid fått bylta på mig rejält med extra lager av allt och vira runt med tjocka halsdukar, även inomhus. Det är en pärs att försöka anpassa sig efter smärtan i olika lägen, men värmevästen har ersatt alla jobbiga extralager eftersom det går att ändra på värmeeffekten med ett enkelt knapptryck, säger hon.

Värmeväst NeverCold Aspen Lady

Effektiva värmeelement gör skillnad

På värmevästens bröststycke sitter en knapp som lyser för att indikera vilken värmenivå som är aktiverad. För modellen Aspen Lady, som Anna-Lena använder, går det att reglera värmen i tre steg, från 38° C (svag effekt), till 43° C (medeleffekt) och slutligen 52° C (full effekt).

I västen sitter fyra värmeelement i mikrofibertyg; två på framsidan och två på ryggen. Dessa värms upp med hjälp av ett 2600 mAh Litiumjon-batteri som går att ladda direkt i vägguttaget. Värmetiden är beräknad till 2–5 timmar beroende på effekt, men västen har plats för ett extra batteri för den som önskar att dubbla värmetiden.

Läs mer och beställ din egen värmeväst från Nevercold genom att klicka här