Bestående köldskador vanligt förekommande hos arbetare i byggbranschen

Bestående köldskador vanligt förekommande hos arbetare i byggbranschen

Du kan känna igen en köldskada på att huden blir vit och kall, du kan tappa känseln och uppleva en stickande smärta. En särskilt utsatt grupp är byggarbetare som dagligen utsätts för vibrationer från byggmaskiner och det råa klimatet.

Vanligt är att händer, kinder och öron drabbas och går det riktigt illa kan besvären bli bestående. Ny forskning visar att en person som utsatts för kyla under lång tid kan komma att utveckla samma besvär som de som drabbats av klassiska vibrationsskador.

"Vi hittade samma besvär, samma symptom om samma mätresultat [vid köldskador] som vid vibrationsskador, säger Daniel Carlson, ergonom på Länshälsan i Sundsvall till TV4 Nyheterna.

Vanliga kläder värmer inte

Problemet är att vanliga handskar inte håller kroppen skyddad helt och hållet. Eftersom traditionella kläder inte värmer utan enbart isolerar blir plaggen mer eller mindre verkningslösa om de i sin tur utsätts för kyla eller om väta tränger igenom. Skulle du lägga ifrån dig handskarna i en kall miljö så kan de rentav göra så att du fryser mer.

Effektiva värmekläder använder aktiva element som kan regleras fritt för att uppnå önskad temperatur. Plagg från ledande varumärken som Nevercold och Heated Insoles är helt och hållet sladdlösa och använder sig utav uppladdningsbara batterier som håller dig aktivt varm en hel arbetsdag.

Arbetar du i en miljö med mycket kyla, eller utsätts du för köld i din hobby? Botanisera gärna i vår webbshop efter ett plagg som passar just dig.