Råttorna har erövrat Göteborg – skaffa dig ett taktiskt övertag

Råttorna har erövrat Göteborg – skaffa dig ett taktiskt övertag

I år har Anticimex tagit emot 14 700 larm om råttor. I en intervju publicerad i dagens nummer av GP berättar Håkan Rystrand att råttproblemet ökat dramatiskt i hela Göteborg de senaste fem åren.

I artikeln berättar Håkan Rystrand på Anticimex att de mellan januari och november i år fått in hela 14 700 larm om råttor. Jämfört med 2012 kom endast 3700 anmälningar kom in. Det är framför allt tillgången till mat, men även antalet byggen som lockat råttorna över mark och nära människan.

Alla stadsdelar i Göteborgs ska vara lika drabbade, så det är med andra ord lika vanligt att stöta på råttor i Frölunda som det är i Majorna och i centrum. Håkan Rystrand menar att nedskräpningen är ett stort problem eftersom råttor livnär sig på maten som vi lämnar efter oss.

Sätt ut giftfria fällor

Vill du slippa oinbjudna gäster – se till att sätta ut råttfällor som garanterar en snabb och human död. Victor elektriska råttfälla dödar en råtta på bara någon sekund, men tillför ström i upp till en minut för att förhindra en omstart av råttans hjärta. På det sättet riskerar du aldrig att utsätta råttan för utdraget och onödigt lidande. Ansökan behandlas för närvarande hos Naturvårdsverket.