Acreto är ny distributör för Yankee Candle och WoodWick – lanserar samtidigt nya doftvarumärket Chesapeake Bay.

Acreto är ny distributör för Yankee Candle och WoodWick

När välkända Yankee Candle och WoodWick - marknadsledande varumärken inom doftljus och hemmadoft ville nylansera i Sverige och Norge föll valet på den nordiska distributören Acreto, med säte i Göteborg. Acreto har sedan 2005 marknadsfört och distribuerat starka varumärken till den nordiska marknaden och samarbetet aktörerna emellan startas upp omedelbart, redan vid årsskiftet.

Välkända varumärken inom doftljus och hemmadoft
Yankee Candle och WoodWick är två starka varumärken inom doftljus och hemmadoft med ursprung i USA. De har länge varit favoriter på den svenska marknaden för hem och inredning, men har under senare år blivit alltmer sällsynta på butikshyllorna. Nu tar den europeiska partnern Newell Brands nya krafttag i Norden, byter distributör och satsar stort på nylansering av varumärkena. Samtidigt tar man tillfället i akt och presenterar ett helt nytt doftmärke för marknaden, Chesapeake Bay Candle.

Tuff urvalsprocess
”När vi fick möjlighet att addera Yankee Candle och WoodWick till vår varumärkesportfölj var det inget att tveka på. Vi har fantastiska förutsättningar för att återta dessa varumärkens forna position i Norden, och även nå nya höjder. Vi ser stort utrymme för varumärkesbyggande och positionering inom doftljus och hemmadoft. Och den nya uppstickaren Chesapeake Bay Candle med sin tydliga inriktning på hälsa och välmående känns som en spännande utmaning för oss, där vi delvis kommer få lära känna nya kunder och målgrupper, säger Christian Holmquist, VD Acreto. Han har precis avslutat förhandlingar och slutit avtal med Newell Brands, som är den europeiska parten för Yankee Candle, WoodWick och Chesapeake Bay.

”De väljer oss, dels på grund av våra starka befintliga distributionskanaler. Våra varumärken finns sedan tidigare representerade hos de största kedjorna och detaljhandelsbolagen i Norden. Vårt nätverk och våra starka kundrelationer är vår största konkurrensfördel. Men vi blir också valda på grund av vår unika profil som varumärkesbyggande distributör. Vi är såklart stolta och glada över att de uppmärksammat hur vi, genom strategisk kommunikation och effektiv marknadsföring, utvecklat och stärkt alla våra varumärken. Det är roligt att de uppskattar hur mycket arbete och resurser vi lägger på detta”, fortsätter han.

Doftrum - helhetskoncept för hemmadoft
Acreto planerar att lansera de nya varumärkena under ett nytt paraplykoncept för hemmadoft; Doftrum. Här kommer kunder och konsumenter kunna hitta och handla både gamla och nya favoriter – och samtidigt lära sig mer om vad doftsättning kan tillföra ditt hem och hur du kan och bör inreda med doft.

Om konceptet:
Av människans fem sinnen är luktsinnet det allra starkaste. Dofter och aromer kan göra de mest fantastiska saker med oss. Dofter skapar minnen, bygger upp atmosfärer, sätter stämningen i ett rum och påverkar våra sinnen, vår energi och vårt humör. Dofter stimulerar vår fantasi och frammanar nostalgi. Ja, dofter kan till och med förflytta oss i tid och rum.

När du inreder ditt hem med doft ger du rummen olika karaktär och syften. Vill du skapa lugn och ro i ditt sovrum? Fylla på med energi i ditt hemma-spa? Vill du att köket alltid ska ha en underton av fräscha örter? Vill du kanske samla vänner och familj och under glada former skapa nya gemensamma minnen kring högtider och fester? Allt detta och mer kan du åstadkomma med doftsättning.

Stor lansering på Formex-mässan
Lanseringen av varumärkena och det nya konceptet Doftrum får man uppleva på Formex den 16–18 januari på Stockholmsmässan. Acreto/Doftrum finns i monter A13:40 och man hoppas på att få träffa både nya och gamla kunder på plats. På tisdagen den 16 januari kl 15.00 håller man ett pressevent i montern tillsammans med livsstilsentreprenören Susanne Histrup, som kommer berätta mer om konceptet Doftrum och hur man skapar ett personligt och inbjudande hem med rätt doftsättning.