Espresso är den lilla ”shoten” av mycket koncentrerat kaffe som man snabbt dricker i två klunkar och ett andetag. I Italien intar man den stående vid baren och ber om un cafè, som är en espresso.

Hur du blir en fullfjädrad barista tillsammans med Breville!

Barista är ett Italienskt ord som helt enkelt betyder bartender! Ordet barista har sitt ursprung från de italienska barerna, där espresso-maskinerna vanligen sköttes av en bartender. Under 1990-talet utvecklades yrket i de olika kaffebarerna som växte fram, och idag är en barista någon som enbart serverar kaffe gjort i en espressomaskin. Är man en barista så anses man vara en expert på att framställa olika sorters kaffe och kaffedrinkar gjorda på espresso.

Det du behöver veta för att göra en perfekt espresso!

1. Satsa på en bra utrustning

2. Bönorna har betydelse

3. Malning och tampning

4. Detaljena avgör – temperaturkontroll

5. Det gyllenbruna creman

6. Skumma mjölken rätt

För en mer utförlig beskrivning. Läs mer...

VÅRA KAFFEMASKINER

Brevilles kaffemaskiner gör dig till en riktig fullfjädrad barista. Vår Barista Espresso Max med inbyggd kaffekvarn ger dig en fyllig och aromatisk smak på kaffet, exakt som på caféet.

Läs mer om våra kaffemaskiner på Brevilles hemsida.

På Breville tycker vi att man ska unna sig det lilla extra i livet. En stor kopp kaffe, våfflor på en vardagsmorgon eller bara ta sig tid att njuta av det goda. Här har du en stor variation av innovativa premiumprodukter för köket. Breville förgyller din stund i vardagen, och har så gjort sedan 1932.

Läs allt om våra produkter på Breville-Nordic.com