Så skyddar du dig bäst mot myggen i sommar!

Så skyddar du dig bäst mot myggen i sommar!

Det finns över ett 40-tal arter av stickmyggor i Sverige och de kan förpesta även den mest vackra sommar. Men som tur väl är finns hjälp att få, här är fyra helt naturliga tips på hur du kan hålla myggorna borta.

1. Fram med vinterkläderna
Vill du hålla myggen borta i sommar rekommenderar vi en heltäckande klädsel. Se till att ha skor och byxor som verkligen täcker benen och inte lämnar några glapp där myggen kan leta sig in. Leta med fördel bland vinterkläderna och gräv fram overaller, vantar och mössor för största möjliga täckyta.

2. Låt bli att andas
Visste du att myggen lockas av koldioxiden du andas ut? Vi föreslår helt enkelt att du försöker begränsa din utandning så gott det går för att skapa ett naturligt kamouflage.

3. Drick inte alkohol
Alkohol bidrar till en ökad produktion av koldioxid och det gillar som sagt myggen. Hade du tänkt ta en öl till det grillade köttet kanske du bör överväga att ta ett glas saft istället.

4. Håll dig inomhus
När det väl kommer till kritan är väl sommaren ändå rätt överskattad? Det kommer säkert bara regna ändå. Håll dig istället inomhus och blockera fönster och dörrar för att stänga odjuren ute. Vänta ut sommaren med några hundra omgångar sällskapsspel...

...eller så struntar du i allt det det där och använder ett myggskydd som verkligen fungerar!

Thermacell är en serie av högpresterande myggskydd som skapar en myggfri zon på 20 kvadratmeter. I sommar har det dessutom kommit flera nya modeller för att bättre passa olika individers behov, men i grund och botten handlar det om samma miljövänliga och effektiva myggskydd som varken låter, luktar eller kladdar.

MR450 är ett lättanvänt och portabelt myggskydd för utomhusbruk som du enkelt fäster på exempelvis en ryggsäck. Backpacker är vår lättviktsmodell och helt anpassad efter övrig friluftsutrustning, medan den eleganta Halo lämpar sig utmärkt på den egna verandan, balkongen eller uteplatsen.

Det är dags att ta tillbaka sommaren!

Läs mer om Thermacell myggskydd på http://myggjävlar.seBackpacker, Halo och MR450

Från vänster: Backpacker, Halo och MR450