Låt Crock-Pot laga maten på sportlovet

Sportlov på hemmaplan får svenskarna att laga mer mat hemma

I år blir sportlovet inte som det brukar vara. Resorna uteblir och besöken hos släkt och vänner minskar kraftigt. Istället får vi återinföra nygamla hemma-aktiviteter som skridskoåkning på sjön, pulkaåkning i backen, långa promenader i skogen och pärlplattepyssel med hela familjen.

Oavsett sportlovsplaner så lagas det i Sverige just nu mer mat i hemmet och slowcooking har skjutit i höjden sen pandemin startade ”Man är mycket mer öppen för förändring nu och testar nya sätt att laga mat på. Många arbetar dessutom hemifrån så utelunchen uteblir. Själv förbereder jag gärna middagens måltid vid 10-rasten, när jag har hemmakontor.”, säger Nina Hagman, marknadschef på Acreto AB. Hos Acreto som ansvarar för marknadsföring och försäljning av bland annat produkter från Crock-Pot i Norden, såg man en kraftig ökning på försäljningen av just Crock-Pots under föregående år. En trend man räknar kommer att hålla i sig.

”I takt med ökad efterfrågan utvecklar vi hela tiden nya modeller med olika funktioner”, fortsätter Nina. Det senaste tillskottet i familjen Crock-Pots består av Time Select. Den har en inbyggd timer som ser till att slå på värmen i rätt tid, öka när det är dags att gå upp i temperatur och se till att maten är färdiglagad när det äntligen är dags för middag.

En annan populär modell är Express med inbyggd tryckkokare för den som inte har tid att vänta de 6-8 h som det tar att laga mat i en slowcooker men ändå vill ha samma goda resultat.

Ytterligare spännande modeller kommer att lanseras framöver och målet är att alla familjer så småningom ska ha sin egen Crock-Pot anpassade till deras behov.

Pandemin har inte bara fört negativa saker med sig, den har också fått oss att reflektera över vad som är viktigt i våra liv. Tid med familjen, god mat och hälsa är viktiga ledord under året 2021. Kanske är det just i år inför sportlovet du kommer att göra som många andra och köpa din allra första slowcooker?