3-i-1-effekt: Vitare tänder med nya iWhite Instant tandkräm och munskölj

iWhite Instant är ett hemmakit med förfyllda skenor för vitare tänder. Nu finns även iWhite Instant tandkräm och munskölj med 3-i-1-effekt som ger vitare tänder, motverkar plack och stärker tänderna. iWhite Instant säljs exklusivt på apotek.

”Vårt iWhite Instant-kit som man använder hemma för att snabbt få vitare tänder har blivit mycket uppskattat bland användarna. Därför är vi glada att äntligen kunna erbjuda tandkräm och munskölj i samma serie. Produkterna ger både vitare och starkare tänder och passar i den dagliga munvården”, säger Sanna Hedman, produktchef för munvård på Actavis.

iWhite Instant tandkräm

iWhite Instant är en tandkräm för vitare tänder. Formuleringen bygger på tre aktiva ingredienser:

• PAP är en ny kraftfull fläckborttagande ingrediens som bryter ner missfärgningar på tänderna utan att påverka själva tandytan. Det är samma ingrediens som i iWhite Instant-kitet med förfyllda skenor.
  • Mikrokristaller tar bort ytliga missfärgningar utan att skada tändernas emalj.
  • Polyfosfat skyddar mot nya missfärgningar då den förhindrar plackuppbyggnad.[1]

iWhite Instant tandkräm kan användas som uppföljning efter användning av iWhite Instant-kitet eller som daglig tandkräm för den som vill göra det lilla extra för att få vitare tänder. Effekten är studerad i kliniska studier och tänderna blir vitare samtidigt som nya missfärgningar förebyggs. iWhite Instant innehåller maximalt med fluor för en kosmetisk tandkräm (1450 ppm F) och har ett slipvärde (RDA) på 80-100 vilketgör den snäll mot tändernas emalj. iWhite Instant tandkräm är för vuxna och barn över 12 år. För bästa resultat bör man borsta tänderna två gånger om dagen med iWhite Instant tandkräm. Cirkapris: 79 kr/75 ml. Finns på apotek från vecka 7.

iWhite Instant munskölj

iWhite Instant munskölj är för daglig användning och har också den en 3-i-1-effekt:

• Blue covarine binder till tandytan och skapar en optisk illusion som omedelbart ger ett synligt vitare utseende.
  • Hexametafosfat avlägsnar plack (bakteriebeläggningar).[2] Den hjälper också till att förhindra ny plackbildning, något som resulterar i ett vitare leende.
  • PAP är en ny ingrediens som ger vitare tänder. En 30 dagars klinisk studie visar att PAP bidrar till synligt vitare tänder. PAP hämmar också tillväxten av bakterier i munnen och hämmar därmed även utvecklingen av ny plackbildning och finns i samtliga iWhite Instant-produkter.

iWhite Instant munskölj innehåller även fluor (230 ppm F=0,05% NaF). iWhite Instant munskölj är skonsamt att använda både för tänder och tandkött. Man bör skölja med 10-20 ml två gånger om dagen. Skaka flaskan före användning så att ingredienserna aktiveras. Cirkapris: 139 kr/500 ml. Finns på apotek från vecka 7.

Om iWhite Instant hemmakit
Den första iWhite Instant-produkten lanserades 2013 och är ett kit för hemmabruk fri från blekmedlet väteperoxid. Den är skonsam mot både tänder och tandkött och kliniskt bevisad både säker och effektiv. Produkten bygger på en unik FCC-teknik (Filmo-Crystallized Calcium, filmkristalliserat kalcium). Små vita bioaktiva kristaller används tillsammans med en kraftfull filmbildande polymer. Tack vare denna nydanande teknik fästs de vita bioaktiva kristallerna på tändernas yta. På så sätt ger iWhite Instant vitare tänder, avlägsnar fläckar och stärker samtidigt tänderna.iWhite Instant kit kan ge upp till 8 nyanser vitare tänder genom endast tjugo minuters användning om dagen i fem dagar (genomsnitt 4,8 nyanser*).

iWhite Instant marknadsförs och säljs av Actavis i de nordiska länderna. Produkterna har utvecklats av Sylphar, ett företag verksamt inom medicinska tillbehör och konsumentprodukter i Belgien. iWhite Instant är klassade som kosmetiska produkter och registrerade hos belgiska myndigheter.

* VITA-skalan. Tänder är olika och resultaten kan variera från person till person.

För ytterligare information: Sanna Hedman, Produktchef Munvård, Actavis, tel: 08-13 63 74, mobil: 070- 384 10 04, e-post: SHedman@actavis.se

Webbplats: Mer information finns på www.iwhiteinstant.se

iWhite-appen: Med vår app är det möjligt att simulera hur man kan se ut efter att ha använt iWhite Instant. Finns att ladda ner i Appstore och Play Store.

[1] Effect of a whitening dentifrice removing stains from tooth surfaces. H.-C. LIN, Y.D. LIAO, J.Y. YANG, J.Z. TU, and Q.H. ZHI, Sun Yat-sen University, Guang Zhou, China.

[2] Tao et al. Extrinsic Stain Removal Efficacy of a Stannous Fluoride Dentifrice with Sodium Hexametaphosphate. J Clin Dent 18:7–11, 2007.

• iwhite
  • iwhite instant