Läkemedelsbyte på apotek behöver mer uppmärksamhet

Varje dag får tusentals patienter sina läkemedel utbytta på apoteken genom så kallad generisk substitution, något som årligen sparar samhället miljardbelopp. I skuggan av de stora besparingarna finns dock en oro hos apotekspersonalen för att bytet i vissa fall kan vara av mer skada än nytta. Nu kräver forskare att reformens effekt på mötet farmaceut-kund utvärderas.

Sedan obligatorisk generisk substitution infördes 1 oktober 2002 har samhällets kostnader för läkemedel utan patentskydd minskat drastiskt. Enligt Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket, TLV, har kostnaderna enbart fram till december 2005 minskat med 5 miljarder kronor. Reformen innebär att apoteken ska erbjuda kunden den produkt inom läkemedelsförmånen som har lägst pris.

Oftast accepterar kunden bytet men ibland uppstår osäkerhet och förvirring som kan påverka resultatet av behandlingen negativt. Trots att det gått mer än 8 år sedan reformen infördes har lite gjorts för att följa upp vad som sker i kundmötet i samband med generisk substitution. Sofia Kälvemark Sporrong, universitetslektor i samhällsfarmaci vid Uppsala universitet vill se mer forskning på området:

-För mig är det svårt att förstå att en reform som påverkar så många individers läkemedelsbehandling inte har följts upp bättre. De ekonomiska besparingarna är så stora att vi inte behöver diskutera för eller emot generisk substitution, men desto viktigare då att se vad som sker på apoteken så att de eventuellt negativa effekterna minimeras.

Enligt farmaceuter på apotek innebär reformen att en större del av kunddialogen ägnas åt diskussion om ekonomi, författningar och generiska läkemedel generellt. En förändring som kräver nya kunskaper och färdigheter på landets apotek.

-Farmaceuten har en nyckelroll i sammanhanget. Därför kommer vi att titta närmare på vad som verkligen sker i mötet med kunden på apotek. Jag tror att det finns mycket som kan förbättras. Det handlar ju i slutändan om att värna patientsäkerheten och få bästa möjliga nytta av läkemedel även med generiskt utbyte.

./.

För mer information, kontakta:

Leif Andersson
Affärsområdeschef Öppenvård, Actavis AB
E-post: landersson@actavis.se

• läkemedel
  • patientsäkerhet
  • patientkommunikation
  • receptarie
  • apotekare
  • farmacevt
  • apotek