Nyhet! Lactocare Baby med vänliga mjölksyrabakterier och D-vitamin

Nu finns en god nyhet för alla de 118 050 svenska barn som väntas födas 2014. Lactocare Baby droppar är ett 2-i-1-tillskott som innehåller 250 miljoner vänliga mjölksyrabakterier och vitamin D som behövs för barnets normala utveckling och bentillväxt.

Lactocare Baby är ett nytt kosttillskott som innehåller 250 miljoner vänliga mjölksyrabakterier från två olika stammar: Lactobacillus reuteri och Lactobacillus rhamnosus. Den innehåller också D-vitamin som är nödvändigt för barnets förmåga att absorbera kalcium för att bygga starka ben och tänder.

Vänliga mjölksyrabakterier och D-vitamin

Mjölksyrabakterier återfinns naturligt i mag-tarmkanalen och har flera olika funktioner för välbefinnandet som att stärka immunsystemet, bryta ner fibrer och kolhydrater och hjälper också kroppen att ta upp näringsämnen. Vitamin D som reglerar kalkbalansen i ben och tänder finns bland annat i mat som i fisk, mejeriprodukter, ägg och kött. Vitamin D bildas även i huden när vi vistas ute i solen. Alla människor behöver D-vitamin, såväl vuxna som barn. Svenska Livsmedelsverket rekommenderar tillskott av Vitamin D i form av droppar till alla barn under 2 år.*

Fakta om Lactocare Baby

• Ger barnet D-­vitamin (10 mikrogram/100 % av RDI) och mjölksyrabakterier.

• Levereras med en doseringsvänlig pipett och i en unik förpackning där mjölksyrabakterierna isoleras fram till första användningen.

• Dosering: 5 droppar/dag.

• Lactobacillus rhamnosus 19070 upptäcktes vid Rigshospitalet i Köpenhamn 1994.

• För barn 1–24 månader.

• Laktosfri.

• Rek. konsumentpris: 149 kronor för 7,5 ml/30 dagsdoser.

Lactocarefamiljen

Lactocare är en serie kosttillskott med vänliga mjölksyrabakterier för hela familjen. Utöver Lactocare Baby innehåller serien följande produkter:

• Daily. Lactocare Daily är ett dagligt tillskott av mjölksyrabakterier. Lactocare Daily tillför magen sex miljarder mjölksyrabakterier från fyra olika bakteriestammar.
    Rek. konsumentpris: 159 kr/30 st.

• Fiber. Lactocare Fiber innehåller 6 miljarder mjölksyrabakterier från fyra olika bakteriestammar och lättlösliga fibrer (FOS). Lactocare Fiber är ett pulver med god apelsinsmak som snabbt löser sig i ett glas vatten. Rek. konsumentpris: 149 kr/14 påsar.

• Travel. Lactocare Travel innehåller sju miljarder mjölksyrabakterier från tre olika bakteriestammar. Rek. konsumentpris: 139 kr/30 st.

• Stop. Lactocare Stop innehåller fyra miljarder värmebehandlade mjölksyrabakterier från tre olika bakteriestammar samt jästceller. Rek. konsumentpris: 149 kr/30 st.

• Feminine. Lactocare Feminine innehåller 3,4 miljarder levande mjölksyrabakterier från tre olika bakteriestammar och 167 mg tranbärsextrakt. Rek. konsumentpris: 149 kr/15 st.

• Plus. Lactocare Plus innehåller tre miljarder levande mjölksyrabakterier från fyra olika bakteriestammar. Rek. konsumentpris: 149 kr/30 st.

Lactocare är ett kosttillskott som säljs på apotek. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad och balanserad kost.

* Livsmedelsverket 2014

Christina Sandström, Produktchef OTC, Actavis. Tel: 08- 13 63 14, e-post: csandstrom@actavis.se

• d-vitamin
  • lactocare